آفتاب

آغاز انتخابات زودهنگام پارلمانی در اسلوونی

آغاز انتخابات زودهنگام پارلمانی در اسلوونی

مردم اسلوونی امروز (یکشنبه) در انتخابات زودهنگام پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند و گمان می‌رود که یکی از احزاب سیاسی تازه کار پیروز این انتخابات باشد اما بعید است که این اقدام به احیای ثبات در این کشور بحران زده کمکی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این انتخابات دومین انتخابات زود هنگام سه سال اخیر در اسلوونی محسوب می‌شود؛ کشوری که زمانی یکی از اعضای نمونه اتحادیه اروپا بود اما از زمان بحران مالی 2008 میلادی سیر نزولی به خود گرفت.

گمان می‌رود میرو کرار، استاد 50 ساله علم حقوق و قانون در دانشگاه لیوبلیانا علی رغم نداشتن تجربه‌های سیاسی، پیروز این انتخابات باشد و تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند که هر دولت جدیدی در این کشور خیلی دوام نمی‌آورد و باعث بی‌ثباتی بیشتر در این کشور دو میلیون نفری می‌شود.

نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن بود که حزب میور کرار که در ژوئن سال جاری میلادی تاسیس شده با کسب 31 درصد آرا، پیروز انتخابات باشد و پس از آن حزب مخالف راست میانه دموکراتیک اسلوونی تحت رهبری حائز جانسا، نخست وزیر پیشین این کشور با 23 درصد آرا قرار دارد.

کرار که در سال 1990 میلادی برای تهیه پیش نویس نخستین قانون اساسی اسلوونی کمک کرده و بیش از 20 سال است که در مسائل قانونی به پارلمان مشورت می‌دهد به نظر می‌آید که با وجود نداشتن تجربه کافی، جایگزین مناسبی برای سیاستمداران بی‌کفایت و رسوایی‌های فساد باشد.

به دنبال کاهش حمایت حزب چپ میانه "اسلوونی مثبت" تحت رهبری النکا براتوسک، نخست وزیر پیشین این کشور و استعفایش در مه سال جاری میلادی، رهبران اسلوونی 13 ژوئیه را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات زود هنگام تعیین کردند.

انتظار می‌رود حزب تازه تاسیس "ائتلاف" تحت رهبری براتوسک در انتخابات امروز تنها چهار درصد آرا را کسب کند که تنها کمی بیشتر از درصد لازم برای آستانه ورود به پارلمان است.

ناظران هشدار داده‌اند که بدون توجه به نتیجه انتخابات، ناآرامی بیشتری در انتظار اسلوونی است.

یکی از استادهای مدرسه علوم سیاسی نووا گوریکا گفت: عمیقا شک دارم که این انتخابات باعث ثبات سیاسی بیشتر شود. در حقیقت احتمالا با برگزاری این انتخابات زود هنگام ناآرامی‌ها سرعت بیشتری به خود خواهند گرفت.

انتخابات زود هنگام امروز در ساعت هفت صبح (به وقت محلی) آغاز شده و حدود 7 / 1 میلیون تن واجد شرایط هستند. انتظار می‌رود کمی پس از پایان این انتخابات در ساعت 19 نتیجه اولیه انتخابات منتشر شود.

انتهای پیام

کد N389655

وبگردی