آفتاب

"چندین جاسوس آمریکایی در وزارتخانه‌های آلمان نفوذ کرده‌اند"

"چندین جاسوس آمریکایی در وزارتخانه‌های آلمان نفوذ کرده‌اند"

روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ امروز (یکشنبه) نوشت، آژانس اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) چندین جاسوس را در وزارتخانه‌های مختلف آلمان به خدمت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیشتر گفته بود شک دارد که آمریکا به جاسوسی‌های متجاوزانه خود پایان دهد.

روزنامه بیلد در گزارش خود به نقل از منابع ناشناسی در داخل آژانس اطلاعاتی آمریکا نوشت، این جاسوس‌های ادعا شده در وزارت‌های دفاع، توسعه، اقتصاد و کشور آلمان نفوذ کرده‌اند.

نفوذ سازمان سیا در وزارت توسعه از اقدامات آژانس اطلاعات خارجی آلمان نشأت می‌گیرد که از این وزارتخانه به عنوان پوششی برای عملیات‌های سری خود استفاده می‌کند.

در پی این اختلافات دیپلماتیک میان برلین و واشنگتن گزارش شده که این جاسوس‌ها در حال حاضر با مربی‌های آمریکایی خود دیدار نمی‌کنند. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در پی افزایش فشارها در آلمان در حال بررسی فعالیت‌های نیروگیری خود در ورشو یا پراگ هستند.

مرکل در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی زد.دی.اف گفت، آمریکا و آلمان درباره چگونگی نحوه عملکرد آژانس‌های اطلاعاتی دیدگاه‌های بسیار متفاوتی دارند.

وی ضمن اذعان به این مساله که متقاعد کردن واشنگتن برای تغییر رویه‌اش بسیار دشوار است، گفت: شرکا نباید از یکدیگر جاسوسی کنند.

مرکل با وجود تمامی اختلافات همچنان خواستار ادامه همکاری‌ها میان آژانس‌های اطلاعاتی آلمان و آمریکاست.

وی افزود: آلمان از همکاری در زمینه مقابله با تروریسم و دیگر مسائل سود می‌برد.

روز پنجشنبه برلین رئیس مقر سیا در آلمان را در واکنش به جاسوسی‌های آمریکا از این کشور اخارج کرد. در چند روز گذشته مقامات برلین کشف کرده‌اند که دو آلمانی برای آمریکا جاسوسی می‌کرده‌اند.

در مورد اول ادعا شده که یکی از کارمندان آژانس اطلاعات خارجی بیش از 200 مدرک را با دریافت 25 هزار یورو (34 هزار دلار) به سیا فروخته است. وی جاسوسی برای‌آمریکا را پذیرفته است.

در مورد دوم یکی از کارمندان وزارت دفاع درباره اتهام جاسوسی مورد بازجویی قرار کرده که وی تمامی این اتهامات را رد کرده است.

آمریکا از این اختلافات جاسوسی متاسف نیست. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: کشور ما از آنچه که آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای متحد در خاکشان انجام می‌دهند، مطلع هستند. هرگونه عدم توافق باید از طریق کانال‌های دیپلماتیکی حل شود نه رسانه‌ها.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان قرار است روز دوشنبه با جان کری، همتای آمریکایی خود در وین دیدار کند و در این نشست نگرانی‌های خود نسبت به جاسوسی‌های آمریکا را ابراز خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N389537

وبگردی