آفتاب
بررسی طرح تجمیع عوارض و برقراری مالیات مستقیم/

موافقان:تجمیع عوارض موجب رفع مشکلات مالیاتی تولیدکنندگان می‌شود

موافقان:تجمیع عوارض موجب رفع مشکلات مالیاتی تولیدکنندگان می‌شود

موافقان تجمیع عوارض و برقراری مالیات مستقیم خواستار بخشودگی عوارض جرایم دیرکرد مالیاتی تولیدکنندگان به شرط پرداخت اصل مالیات توسط آنان شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود شکری به نمایندگی از طراحان گفت: قانون اصلاح موادی از قانون برنامه پنجم سوم و چگونگی برقراری وصول عوارض و سایر از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 22دی 1381 و مالیات های غیرمستقیم موضوع بودجه سنواتی سالهای 1377 نامنسوخ شده و جرایم به ترتیب 2.5 در صد در ماه برای قانون اول و 5 درصد در ماه برای قانون دوم تصویب شده بود ولی از آنجایی که زیرساخت اجرایی این قوانین در کشور آماده نشده بود عملا این مالیات‌ها توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان از خریداران کالا و خدمات قابل وصول نبود.

این عضو مجمع نمایندگان گیلان ابراز تأسف کرد متأسفانه این مالیات‌ها بر تولیدکنندگان تحمیل شد و تولیدکنندگانی که زیان‌ده بودند نتوانستند این مالیات ها را بپردازند به همین دلیل مشمول جرایم سنگین شدند که متأسفانه مدیران این شرکتها به خاطر بدهی جرایم ممنوع‌الخروج شدند.

وی یادآور شد: باید برای حمایت از تولیدکنندگان یک دوره یکساله به مدیران این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت پرداخت اصل مالیات مهلت داده شود تا در اجرای ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم جرایم آن قابل بخشش باشد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان هیچ سودی از این قانون نبرده‌اند و فقط به عنوان حلقه واسط بین دولت و مردم تعیین شدند که در نهایت علاوه بر اصل مالیات محکوم به پرداخت جرایم سنگینی هم شدند.

شکری نماینده مردم طالش که رسیدگی دوفوریتی به این مشکل را موجب رفع مشکلات تولیدکنندگان دانست و یادآور شد: تولیدکنندگان حاضرند اصل مالیات را بپردازند ولی جرایم مالیاتی آنها بخشیده شود.

سیدناصر موسوی لارگانی نیز گفت: طی سالهای 77 تا 81 تولیدکنندگان موظف به پرداخت مالیات به خزانه شدند اما این اقدام ضد تولید بود.

نماینده مردم فلاورجان یادآور شد: هدف طراحان از ارایه این طرح پرداخت مالیات و بخشودگی جرایم به تولیدکنندگان با هدف رونق تولید ملی و اشتغال جوانان است.

وی با اشاره به نرخ بالای بیکاری گفت: در برخی مناطق کشور 40 درصد است و این در شهرستان ما بیش از 30 درصد است.

سیدمهدی موسوی نژاد نیز گفت: طی سالهای 77 تا 81 در قالب قانون بودجه قانون دیگری تصویب شد که به ازای فروش هر کیلو فولاد 25 ریال باید توسط تولیدکنندگان از خریدار دریافت و به خزانه واریزمی‌شد اما به دلیل فراهم نبودن بستر اجرای قانون این قانون اجرا نشد.

وی افزود: در همان زمان جریمه 5 درصدی که غیرقابل بخشش هم بود بر ضد تولیدکنندگان و واردکنندگان تصویب شد و به این ترتیب تولیدکنندگانی که توان اخذ این مالیات از خریداران را نداشتند علاوه بر پرداخت مالیات جریمه هم شدند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی اجازه بخشودگی این مالیات را ندارد به همین دلیل بستر واردات و رونق آن با حمایت‌های چنینی گسترده شد و در عوض تولیدکنندگان گرفتار مشکلات زیادی شدند.

موسوی نژاد یادآور شد: اکنون تولیدکنندگان حاضرند اصل مالیات را بپردازند هرچند که موفق به اخذ عوارض از خریداران نشده‌اند به شرط آن که جرایم دیرکردشان بخشیده شود. البته باید برای تولیدکنندگانی هم که هم مالیات و هم جرایم دیرکردشان را پرداخت کرده‌اند نیز در قالب این طرح می‌توان تدبیر اساسی کرد.

انتهای پیام

کد N389450

وبگردی