آفتاب

مخالفت اردن با میزبانی از سیا برای آموزش شورشیان سوری

مخالفت اردن با میزبانی از سیا برای آموزش شورشیان سوری

در شرایطی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در حال آموزش شورشیان سوری در اردن است، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که مقام‌های اردن تمایلی به تمدید این برنامه آموزشی ندارند و مخالف آن هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چهار مقام آمریکایی با تایید بی‌تمایلی اردن نسبت به برنامه آموزشی سیا در خاک این کشور بر این باورند که این روند قطعا ضربه‌ای به برنامه ابتکاری 500 میلیون دلاری باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا وارد می‌کند که در ماه ژوئن اعلام کرد که مخالفان میانه روی سوری را که با نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و گروه‌های وابسته به القاعده می‌جنگند، مجهز کرده و آموزش می‌دهد.

رویکرد اردن کار را برای دولتمردان آمریکایی سخت می‌کند و آن‌ها باید کشور مناسب دیگری که بتواند میزبان برنامه آموزشی تحت حمایت آمریکا باشد، بیابند. در شرایطی که مقام‌های آمریکا هیچ گاه رسما درخواستی به دولت اردن ارائه نکرده‌اند، این کشور همواره به عنوان بهترین گزینه برای آمریکا مطرح بوده است چرا که رابطه نزدیکی با واشنگتن دارد و به سوریه نزدیک است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اردن از حملات تلافی جویانه سوری‌ها در هراس است و مقام‌های اردنی به آمریکا گفته‌اند: نباید هیچ نیروی آمریکایی وارد اردن شود.

مقام‌های آمریکایی اظهار کردند: در حالی که کشورهایی از جمله ترکیه و یا کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی وجود دارند که بتواند به عنوان پایگاه از آن‌ها استفاده کرد اما هنوز توافقی انجام نشده است.

انتهای پیام

کد N389356

وبگردی