آفتاب

تاکید روسیه و آرژانتین بر نیاز جهان به نظام چندقطبی

تاکید روسیه و آرژانتین بر نیاز جهان به نظام چندقطبی

تهران- ایرنا- ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه و ˈکریستینا کرشنرˈ همتای آرژانتینی وی خواستار نظام چندقطبی در جهان شدند و این اعلام موضع در حالی اعلام می شود که مسکو به دنبال بهبود روابط با آمریکای لاتین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوئنوس آیرس، پوتین که در سفر دوره ای شش روزه به آمریکای لاتین به سر می برد به دنبال افزایش نفوذ روسیه در منطقه آمریکای لاتین در زمانی است که بحران اوکراین روابط این کشور را با آمریکا و اتحادیه اروپا به کمترین میزان بعد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است. برنامه سفر منطقه ای وی شامل دیدار و گفت و گو با مقامات کوبا، نیکاراگوئه و آرژانتین همچنین شرکت در نشست کشورهای ˈبریکسˈ شامل برزیل، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و چین و گروه اقتصادهای نوظهور در ریودو ژانیرو برزیل می شود.

پوتین در دیدار با کریشنر گفت، روسیه دیدگاه بسیار نزدیک و مشابهی نسبت به روابط بین الملل با آرژانتین دارد. وی همچنین حمایت خود را از ادعاهای قدیمی آرژانتین در مورد جزایر ˈفالکلندˈ که وی با نام ˈمالویناسˈ از آن یاد کرد، در برابر انگلیس اظهار داشت.

پوتین در ضیافت شامی که به مناسبت سفر وی به آرژانتین ترتیب داده شده بود، گفت: ما از اصول نظام چندقطبی که شامل امنیت، تقسیم ناپذیری و برابری است حمایت می کنیم. روسیه همچنین به حمایت خود از نیاز برای یافتن راهکاری به منظور حل مناقشه جزایر ˈمالویناسˈ در مذاکرات رو در روی انگلیس و آرژانتین ادامه می دهد.

کرشنر نیز به نوبه خود تاکید کرد که نهادهای جهانی باید تغییر کرده و نقش های چندسویه تری را ایفا کنند.

وی گفت: ما به شدت به چندقطبی بودن و چندگانگی در جهانی که کشورها با معیار دوگانه روبرو نشوند اعتقاد داریم. باید جریان سرمایه را در جهان بازتنظیم کنیم که در شرایط فعلی دنیا را به کازینوی مالی تبدیل کرده است و بسیاری از کشورها را در مرداب بدهی های فراوان غرق می کند. وی از کشورهای عضو گروه 20 خواست در نشست بعدی خود دستور جلسه مبسوط تری را مبنی بر مقررات مالی و اقتصادی جهانی در نظر بگیرند.

روسیه و آرژانتین چند توافق دوجانبه از جمله توافقی در زمینه انرژی هسته ای امضا کردند. این توافق در حالی امضا می شود که آرژانتین ساخت چهارمین نیروگاه برق هسته ای خود را به ارزش سه میلیارد دلار پایان می دهد.

قرار است شماری از اعضای هیات روس در آرژانتین از میادین نفت و گاز شل ˈواکا مائورتاˈ بازدید کنند. آرژانتین به دلیل عقب انداختن بازپرداخت بدهی هایش از سال 2001 از بازارهای مالی جهانی اخراج شد اما به شدت به سرمایه گذاری خارجی برای توسعه این میدان نفتی نیاز دارد که گفته می شود یکی از بزرگ ترین میادین در تاریخ اکتشافات نفت است. پوتین و کرشنر همچنین در مورد همکاری های نظامی گفت و گو کردند.

سفر شش روزه منطقه ای پوتین به آمریکای لاتین که از جمعه گذشته (20 تیر/11 ژوئیه) با ورود به هاوانا و دیدار با ˈرائول کاستروˈ رییس جمهوری کوبا آغاز شد، سپس به نیکاراگوئه و رایزنی با ˈدانیل اورتگاˈ رییس جمهوری این کشور و آرژانتین ادامه یافت که روز یکشنبه با سفر به برزیل وارد مرحله دیگری می شود.

وی ابتدا دیدار نهایی بیستمین دوره بازی های جام جهانی را بین آرژانتین و آلمان در ریودوژانیرو تماشا خواهد کرد. در پایان این دوره از بازی ها ˈدیلما روسفˈ رییس جمهوری برزیل رسما مسئولیت بازی های جام جهانی 2018 را به پوتین واگذار می کند که قرار است در روسیه برگزار شود. مسکو همچنین از دیدار احتمالی پوتین و مرکل در حاشیه این دیدار خبر داده است. مسکو از زمان آغاز بحران اوکراین با بهره گیری از وابستگی آلمان به گاز روسیه تلاش کرده است برلین را با خود همراه سازد.

سپس پوتین در نشست سران بریکس در ریودوژانیرو شرکت می کند. پوتین از رییس جمهوری آرژانتین نیز دعوت کرده است به عنوان عضو ناظر در این نشست شرکت کند.

اروپام**9157** 1337
کد N389336

وبگردی