آفتاب

چین، تلفن‌های همراه آیفون را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند

چین، تلفن‌های همراه آیفون را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که گوشی‌های هوشمند شرکت اَپل با توجه به قابلیت ردیابی کاربران و رهگیری زمان حضور آنها در مکان‌های مختلف٬ تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیستم‌های بسته سیاسی از گشایشی که با گسترش برق‌آسای پدیده‌های تکنولوژیک و به‌ویژه اسمارت‌فون‌ها در عرصه عمومی پدید آمده می‌هراسند و گاه هراس بی‌پایان خود را آشکار می‌کنند. رسانه‌های دولتی چین حملات هماهنگی را علیه آیفون آغاز کرده‌اند و کمپانی اپل هم به این انتقادات واکنش نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ گزارشی که در شبکه دولتی CCTV چین پخش شد به کاربران آیفون در این کشور هشدار داد که با استفاده از این گوشی‌های هوشمند این امکان را به کمپانی اپل می‌دهند که بداند آنها در چه مکان‌هایی به طور منظم و متناوب حضور می‌یابند و این موضوع امکان ردیابی و رهگیری آنها را فراهم می‌کند.

یکی از متخصصانی که در این گزارش حضور یافته بود تاکید کرد که این داده‌ها "به‌غایت حساس‌اند" و اگر دیگران به آنها دسترسی پیدا کنند تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی کشور خواهند داشت و به این ترتیب "حتی بسیاری از اسرار دولتی" جمهوری خلق چین هم افشا خواهد شد.

شرکت اپل در بیانیه‌ای تاکید کرد که به حراست از حریم خصوصی کاربرانش در سراسر جهان متعهد است و وقتی آنها از امکانات مرتبط با Location روی آیفون‌های خود استفاده می‌کنند هیچ اطلاعات خاصی از کاربر یا گوشی درباره جزئیات فعالیت‌های آنها ثبت و ضبط نمی‌شود.

اپل در این بیانیه آورده: ما از تلاش‌های CCTV برای اطلاع‌رسانی به کاربران درباره موضوعی که به نظر ما هم اهمیت بالایی دارد استقبال می‌کنیم٬ اما هم‌زمان می‌خواهیم همه مشتریان ما در چین بدانند که در زمینه حریم خصوصی و حراست از داده‌های شخصی ما مشخصا چه کارهایی را انجام می‌دهیم و از انجام چه کارهایی می‌پرهیزیم.

اپل برای اطمینان بخشیدن به کاربران چینی آیفون به تصریح گفته که این کمپانی "مکان‌های حضور کاربران را هرگز ردیابی نکرده و هیچ برنامه‌ای هم برای انجام چنین کاری ندارد".

اپل تنها کمپانی آمریکایی نیست که آماج حملات رسانه‌های دولتی چین قرار گرفته. پیشتر شرکت گوگل هم با اتهامات مشابهی روبرو شده بود. بسیاری از سرویس‌های گوگل در چین بیش از یک ماه در دسترس نبودند و اخیرا دولت این کشور استفاده از ویندوز هشت مایکروسافت را هم ممنوع اعلام کرده است.

انتهای پیام

کد N389328

وبگردی