آفتاب

نمایندگان شرایط متقاضیان تاسیس حزب و عضویت در آن را تعیین کردند

نمایندگان شرایط متقاضیان تاسیس حزب و عضویت در آن را تعیین کردند

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مشخص کردن شرایط متقاضیان تاسیس حزب، اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، داشتن تابعیت ایرانی، داشتن حداقل 18 سال تمام و عدم سو پیشینه کیفری موثر را از شرایط عضویت در احزاب تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس موادی از طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه های سیاسی را تصویب کردند.

مجلسی ها در ماده 4 این طرح شرایط متقاضیان تاسیس حزب و همچنین عضویت در آن را مشخص کردند.

بر اساس بند الف ماده 4 این طرح هیات موسس باید اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه داشته باشد. ضمن این که داشتن تابعیت ایرانی و حداقل 25 سال تمام سن از دیگر شرایط هیات موسس احزاب تعیین شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی داشتن حداقل مدرک کارشناسی و معادل آن را از دیگر شرایط هیات موسس احزاب تعیین کردند که نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه این شرط را مغایر با بندهای 9 و 14 اصل سوم قانون اساسی عنوان کرد.

به گفته وی این بند باعث حذف برخی نخبه ها که نتوانسته اند تحصیل کنند و مدرک بگیرند را فراهم می سازد.

نماینده ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: وقتی برای انتخابات ریاست جمهوری سواد خواندن و نوشتن ملاک است، شرایط داشتن مدرک کارشناسی مغایر با اصل سوم قانون اساسی و تبعیض خواهد بود.

همچنین کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز با استناد به اصل 26 قانون اساسی گفت: هیچ کس را نمی توان از فعالیت در احزاب منع کرد.

وی از نمایندگان مجلس خواست که به اخطار قاضی پور بها دهند.

علی لاریجانی رییس مجلس نیز در پاسخ به این اخطار با بیان این که این نکته قابل توجهی است، در عین حال اظهارداشت: نباید شرایط را برای تشکیل احزاب سخت کرد، هرچند این شرط ازجمله شرایط هیات موسس است و به معنای عدم ورود در احزاب نیست.

وی، اخطار قانون اساسی در این مورد را وارد ندانست و افزود: اما این مساله اشکال مهمی است.

همچنین حسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی خواستار حذف شرط عدم سو پیشینه کیفری موثر از شرایط عضویت در حزب شد که نمایندگان به پیشنهاد وی رای ندادند.

بر این اساس متقاضیان عضویت در احزاب باید عدم سوپیشینه کیفری موثر را نیز ارایه کنند.

در این جلسه از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن علنی، 160 نماینده به ماده 4 رای موافق، 10 نماینده رای مخالف و 12 نماینده رای ممتنع دادند.

همچنین نمایندگان با تصویب ماده 2 این طرح مقرر کردند: تقاضای صدور مجوز اولیه تاسیس حزب توسط هیات موسس باید به کمیسیون احزاب ارایه شود و کمیسیون احزاب موظف است درمدت3 ماه از زمان دریافت تقاضای رسمی با رعایت مواد این قانون مجوز اولیه تاسیس را ثبت و صادر کند.

با تصویب نمایندگان، تقاضای صدور مجوز اولیه باید حاوی مرام نامه، اساسنامه، اسامی و امضای حداقل 15 نفر از احزاب هیات موسس باشد.

مجلسی ها مقرر کردند: مرام نامه احزاب براساس طرحی که نمایندگان در دست بررسی دارند باید شامل جهان بینی، مبانی فکری و عقیدتی، اهداف، راهبردهای کلان، سیاست ها و برنامه ها در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده و همچنین رویکردهای کلی به مسایل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اجرایی و حقوقی کشور باشد.

همچنین اساسنامه حزب باید دربردارنده نام کامل حزب و عنوان اختصاری آن، نشانی مرکز اصلی و محدوده جغرافیایی فعالیت باشد.

با تصویب نمایندگان مجلس، ساختار و ارکان حزب به همراه وظایف، نحوه فعالیت، حدود اختیارات و مسوولیت هر رکن به تفکیک و نحوه تعیین و عزل شورای مرکزی، دبیرکل و سایر ارکان به استثنای مجمع عمومی از دیگر مواردی است که باید در اساسنامه به آن اشاره شود.

نحوه تصویب مرام نامه و اساسنامه و تغییر و اصلاح آنها و نحوه تصویب آیین نامه های اجرایی، مالی، دستورالعمل ها موضوع دیگری است که باید در اساسنامه احزاب درج شود.

نمایندگان مجلس از دیگر مواردی را که باید در اساسنامه به آن اشاره شود نحوه تامین منابع مالی، نحوه عضوگیری و شرایط کلی عضویت و نحوه انحلال و تکلیف دارایی ها پس از انحلال تصویب کردند.

مجلسی ها مقرر کردند: حزب می تواند از هر نام و نام اختصاری و نمادی استفاده کند مگر اسامی موهن یا مغایر با شئونات دینی و فرهنگی و وحدت ملی کشور و همچنین عناوینی که منع قانونی دارد یا توسط دستگاه ها و نهادهای عمومی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه 86 یا احزاب دیگری مورد استفاده قرار گرفته اند و نیز عناوین مشابه آنها که عرفا موجب اشتباه شود.

همچنین عناوین عام و غیرمسلمان به تشخیص کمیسیون احزاب نمی تواند از سوی احزاب استفاده شود.

با تصویب نمایندگان مجلس، احزاب متقاضی پروانه باید در مرام نامه و اساسنامه خود صراحتا التزام خود نسبت به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه را اعلام کنند.

براساس این مصوبه، کمیسیون احزاب می تواند در صورت وجود دلایل موجه مهلت احراز شرایط برای ثبت و صدور مجوز اولیه را تنها برای یک بار به مدت 2 ماه تمدید کنند.

با رای نمایندگان، در صورت عدم احراز شرایط تاسیس حزب کمیسیون احزاب موظف است در مدت مقرر دلایل عدم صدور مجوز یا رد تقاضا را کتبا به اطلاع نماینده هیات موسس حزب برساند.

ماده 2 طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی که در مورد تقاضای صدور مجوز است با 170 رای موافق؛ 2 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با تصویب ماده 3 این طرح مقرر کردند مجوز اولیه تاسیس حزب جهت راه اندازی آن و تسهیل شرایط برای صدور پروانه فعالیت مطابق ماده 6 این قانون برگزاری مجمع عمومی موسس جهت تصویب مرام نامه و اساسنامه بوده و اعتبار دیگری ندارد.

براساس این مصوبه، هیات موسس موظف است درمدت 6 ماه از تاریخ صدور مجوز اولیه نسبت به تشکیل مجمع عمومی موسس جهت تصویب مرام نامه و اساسنامه اقدام کند و در غیراین صورت مجوز اولیه تاسیس باطل می شود.

با تصویب نمایندگان مجلس، هیات موسس همچنین می تواند در صورت وجود دلایل موجه و با تایید کمیسون احزاب این مهلت را تنها برای یکبار و به مدت سه ماه تمدید کند و تا زمانی که احزاب پروانه فعالیت نهایی را دریافت نکرده اند، حق فعالیت حزبی ندارند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 1 این طرح را برای رفع ابهامات موجود به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع دادند.

سیام (3)2021**س.ق**1336
کد N389288

وبگردی