آفتاب

دیپلماسی فوتبالی پوتین و پوروشنکو در ریودوژانیرو

دیپلماسی فوتبالی پوتین و پوروشنکو در ریودوژانیرو

ایسنا نوشت:

مقام‌های برزیلی تاکید کرده‌اند که روسای جمهوری روسیه و اوکراین قرار است امروز (یکشنبه) هر دو در فینال مسابقات جام جهانی میان آرژانتین و آلمان در ریودوژانیرو شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین امروز در کنار سایر سران کشورها در قسمت VIP، مسابقه فینال را در برزیل تماشا خواهند کرد.

تاکنون هیچ دیدار رسمی‌ای برای پوتین و پوروشنکو در نظر گرفته نشده است اما دیدار این دو مقام ممکن است راه را برای احیای مذاکرات صلح و خاتمه درگیری‌ نیروهای حامی روسیه و نیروهای حامی غرب در اوکراین هموار سازد.

یک مقام برزیلی در این رابطه گفت: پوتین و پوروشنکو هر دو می‌آیند و در یک طبقه صندلی دارند. آیا آن‌ها دیدار می‌کنند؟ چه کسی می‌داند؟

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پوروشنکو را متقاعد کرد که به برزیل سفر کند و بازی را در کنار او تماشا کند. یک مقام برزیلی دیگر در وزارت امور خارجه این کشور نیز تایید کرد که پوروشنکو برای بازی امروز حاضر خواهد شد.

تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در ماه فوریه و پس از اعتراضات مردمی که روابط نزدیکتر با اتحادیه اروپا را خواستار بودند و برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری روس‌گرای اوکراین افزایش یافت.

روسیه این اقدام را کودتا خواند و کنترل شبه جزیره کریمه را به دست گرفت و گفت که در تلاش برای حفاظت از مردمی است که در این منطقه ساکن هستند و روسی زبان اصلی آنهاست. از آن زمان به بعد درگیری‌ میان شورشیان حامی روسیه و نیروهای دولتی اوکراین به مرگ بیش از 400 تن در نواحی شرقی اوکراین انجامیده است. در همین حال ده‌ها هزار تن از خانه‌هایشان گریخته و از طریق مرز زمینی وارد روسیه شده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پوتین را در سفر به آرژانتین همراهی کرده است و برای نشست بریکس (BRICS) با وی به برزیل می‌آید. لاوروف در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس گفته است که دیدار پوتین و پوروشنکو در دستور کار قرار ندارد اما احتمال آن را رد نکرد و تاکید کرد که رئیس جمهوری روسیه آماده مذاکرات جامع با اوکراین در هر زمان و هر مکانی است.

پیش از آغاز بازی آرژانتین-آلمان، دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل ضیافت نهاری را با حضور چندین تن از رهبران جهان از جمله مرکل و پوتین برگزار خواهد کرد.

5252

کد N389181

وبگردی