آفتاب

کری وارد وین شد/احتمال جدی شدن توافق جامع با حضور وزیران خارجه 1+5

کری وارد وین شد/احتمال جدی شدن توافق جامع با حضور وزیران خارجه 1+5

وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز یکشنبه جهت دیدار و گفتگو با همتایان خود در گروه 1+5 وارد وین شد تا مذاکرات این کشورها با ایران جهت رسیدن به تواق جامع هسته ای با جدیت بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "جان کری" پس از آنکه توانست با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به توافقی در خصوص پایان دادن به اختلافات انتخاباتی برسد روانه وین شد. 

حضور وزیر امور خارجه امریکا در وین محل مذکرات کشورهای 1+5 با ایران در حالی انجام می شود که بر اساس اخبار تائید شده دست کم وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه نیز در ساعات آتی وارد این شهر خواهند شد. 

هر چند پیشتر اعلام شده که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در وین حاضر نخواهد شد اما با این وجود رویترز در خبر خود می نویسد که کری برای دیدار با وزیران خارجه کشورهای 1+5 عازم وین شده است. 

بیش از 10 روز است که دور آخر مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در وین پیش از پایان مهلت تعیین شده در توافق نامه ژنو آغاز شده و قرار است که طرفین از طریق گفتگو تا 29 تیر به توافقی جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران برسند. 

این وضعیت در حالی است که در روزهای گذشته گفتگوها بر سر جزئیات مقدمه پيش نويس توافق متمرکز بود و ايران و نمایندگان 6 کشور، موفق شدند بر متنی با چارچوبهای بسيار مشخص تر توافق کنند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز به رسانه های آمریکایی اعلام کرده بود که حضور وزیران خارجه، به دعوت "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، احتمالا بیش از آنکه به خاطر بررسی نحوه پيشرفت مذاکرات باشد، تلاش برای مذاکره درباره مسايل سخت تر است.

در همین خصوص و در ادامه رایزنی ها برای نگارش متن توافق نهایی در وین، روز گذشته سید عباس عراقچي، مجید تخت روانچی، معاونین وزیر امور خارجه کشورمان با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون وارد مذاکره شدند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز  بعدازظهر دیروز در محل اقامت خود در وین با ویلیام برنز قائم مقام وزیر امور خارجه  امريکا دیدار و گفتگو ی یک ساعته داشت.

کد N389005

وبگردی