آفتاب

پذیرش نتیجه بازشماری صد درصد آرا از سوی عبدالله و احمدزی/ توافق برای ایجاد حکومت وحدت ملی

پذیرش نتیجه بازشماری صد درصد آرا از سوی عبدالله و احمدزی/ توافق برای ایجاد حکومت وحدت ملی

پذیرش نتیجه بازشماری صد درصد آرای دور دوم انتخابات از سوی دو نامزد انتخاباتی و توافق برای ایجاد یک حکومت وحدت ملی از جمله تحولات انتخاباتی اخیر افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های افغانستان گزارش دادند که هر دو کاندید ریاست جمهوری تعهد کردند که نتیجه بازشماری صد درصد آرای دور دوم انتخابات هرچه باشد، می پذیرند.

نامزدهای دور دوم انتخابات پس از ساعت ها مذاکره با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دفتر یوناما در کابل سرانجام توافق کردند که صد در صد آرای انتخابات دور دوم انتخابات در حضور ناظران جامعه جهانی و تحت نظارت سازمان ملل تفتیش شود.

تیم تحول و تداوم پیشتر با انتشار بیانیه ای موافقت خود را با تفتیش آرای بیشتر محلات رای دهی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از سوی هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان اعلام کرده بود.

همچنین تیم تحول و تداوم از کمیسیون مستقل شکایات انتخابات و کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است تا به منظور تامین شفافیت و اعتبار کامل آراء مردم افغانستان از این طرح حمایت و پروسه مذکور را مطابق قانون انتخابات با نظارت ناظرین ملی و بین المللی، نمایندگان کاندیداها و رسانه های این کشور اجرا کرده تا هیچ شبهه ای درباره سلامت این پروسه ملی باقی نماند.

وزیر خارجه آمریکا افزود که پروسه تفتیش آرا در کابل صورت می‌ گیرد و این پروسه تا ۲۴ ساعت دیگر آغاز می‌ شود.

به گفته وی، صندوق‌ های رای از ولایات به کابل انتقال می‌ یابد و امنیت صندوق‌ ها از سوی نیروهای ایساف و نیروهای امنیتی به طور مشترک تامین خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: تفتیش آرا تحت نظارت جامعه جهانی مطابق پیشنهاد یوناما و با حضور ناظران هر دو ستاد صورت می‌ گیرد و این تفتیش مطابق با بهترین معیارهای بین المللی انجام می شود.

کری تاکید کرد پیش‌ بینی شده که روند رسیدگی به آرا چند هفته به طول می انجامد، بنابراین از کرزای تقاضا می‌ شود که مراسم تحلیف به تاخیر بیفتد.

این اظهارات درحالیست که کرزای تاکید کرده است که مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در زمان مقرر برگزار می‌ شود و این تاربخ غیر قابل تغییر است.

کری با بیان اینکه خواسته باراک اوباما و مردم آمریکا این است که حامیان هردو نامزد از این پروسه حمایت کنند، گفت: آمریکا خواهان یک حکومت مستقل و متعهد در افغانستان است.

درهمین حال عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری که در این نشست خبری صحبت می‌ کرد، از تلاش‌ های جان کری برای شکست بن‌ بست انتخابات تشکر کرد و گفت دو تیم انتخاباتی برای ایجاد یک حکومت وحدت ملی به توافق رسیده اند.

دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین از رئیس جمهوری افغانستان خواستند که مراسم تحلیف را تا زمان تکمیل تفتیش آرا به تعویق بیندازد.

اشرف غنی احمدزی نیز از نتیجه مذاکرات اظهار خرسندی کرد و گفت که مطابق خواست مردم عمل کرده‌ اند.

غنی افزود: ما متعهد به تفتیش صد درصد آرا هستیم. دو نفر نتیجه تفتیش آرا را می پذیریم و این یک توافق ملی نه یک توافق تجارتی است.

کد N389004

وبگردی