آفتاب

جان کری برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد وین شد

جان کری برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد وین شد

تهران- ایرنا- ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز (یکشنبه) برای شرکت در گفت و گوهای توافق جامع هسته ای ایران با گروه 1+5 وارد وین شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، کری که از روز جمعه (20 تیر/ 11 ژوئیه) برای حل بن بست مناقشه انتخاباتی افغانستان به این کشور سفر کرده بود، شامگاه شنبه کابل را به مقصد وین ترک کرد تا عصر امروز با همتایان اروپایی خود که برای بررسی موضوعات باقیمانده در توافق جامع هسته ای ایران در این شهر به سر می برند، دیدار کند.

قرار است وی همچنین امروز عصر با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کند. مقامات هر دو طرف می گویند ششمین و دور نهایی مذاکرات که از سوم ژوئیه (12 تیر) آغاز شده است، با پیشرفت هایی روبرو بوده است در حالیکه سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز روز گذشته گفت 60 تا 65 درصد از پیش نویس متن توافق نوشته شده است. اما هنوز برخی مسائل بین طرفین حل نشده باقی است. یک موضوع اصلی غنی سازی اورانیوم ایران است.

یک مقام ارشد آمریکایی روز یکشنبه گفت، پیشرفت هایی در دست یافتن به توافق داشته ایم اما در مورد بعضی موضوعات کلیدی ایران از مواضع خود دفاع می کند.

وی افزود، ما انگیزه های ایران را در مورد برنامه هسته ای اش به شکل مشخص و با آمار دقیق شنیده ایم ولی آنها آماده محدودسازی چشمگیر برنامه فعلی خود نیستند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: کری تمایل ایران را برای تعهد به گام های معتبر و قابل راستی آزمایی در تایید اظهارات عمومی اش در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور می سنجد. وی همچنین علاقمندی تهران را برای انتخاب گزینه های اساسی در میز مذاکره بررسی می کند و در گام های بعدی توصیه های خود را به ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا ارائه خواهد داد.

بسیاری از کارشناسان باور دارند چنین اقدامی به معنای تمدید مهلت دست یافتن به توافق بعد از 20 ژوئیه (29 تیر) است.

یک مقام آمریکایی گفت، به سختی می توان اقداماتی مانند تمدید توافق را بدون پیشرفت در مورد موضوعات کلیدی مطرح یا بررسی کرد. یقینا برای ادامه مذاکرات کمی دیر شده است اما برای اینکه گام های اساسی و ضروری برداشته شود خیلی دیر نیست.

خبرگزاری فرانسه افزود: در همان حال ایرانی ها نیز با قدرت و جسارت به مذاکرات ادامه می دهند و عباس عراقچی روز شنبه گفت که تهران آماده خروج از مذاکرات است. وی گفت: اگر شاهد زیاده خواهی های (قدرت های غربی) باشیم و ببینیم که توافق امکان ندارد، فاجعه ای رخ نداده است و ما به برنامه های خود ادامه می دهیم.

بر اساس این گزارش همچنین کری و وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان از حضور در وین برای بحث و بررسی درگیری ها در فلسطین و تلاش بین المللی برای استقرار آتش بس در غزه تلاش می کنند.

کری با ˈفرانک اشتاین مایرˈ همتای آلمانی خود نیز دیدار و احتمالا موضوع رسوایی جاسوسی آمریکا از آلمان را بررسی می کند.

اروپام** 9157** 1337
کد N388927

وبگردی