آفتاب

پوتین و مرکل در مورد اوکراین مذاکره می‌کنند/آرژانتین و روسیه چند سند همکاری امضا کردند

پوتین و مرکل در مورد اوکراین مذاکره می‌کنند/آرژانتین و روسیه چند سند همکاری امضا کردند

سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه در برنامه‌ای رادیویی گفت: رئیس‌جمهور روسیه و صدراعظم آلمان در جریان دیدار برنامه‌ریزی شده در برزیل درباره وضعیت اوکراین مذاکره خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی صدای روسیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه افزود: هدف از سفر برنامه‌ریزی شده پوتین به برزیل شرکت در نشست بریکس است که با فینال بازی‌های جام جهانی مصادف شده است.

وی ادامه داد: نشست جداگانه‌ای نیز میان پوتین و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برنامه‌ریزی شده است. این دو مقام درباره روابط دوجانبه و وضعیت اوکراین مذاکره می‌کنند.

از سوی دیگر روسیه و آرژانتین چندین سند در راستای گسترش همکاری‌های میان این دو کشور امضا کردند. این توافقنامه‌ها روز شنبه و در حضور پوتین و کریستینا فرناندز کرچنر، همتای آرژانتینی‌اش امضا شد.

در جریان این مذاکرات پوتین گفت: از سال 2009 میلادی این دو کشور برای اجرای برامه ارتقاء روابط به سطح همکاری‌های استراتژیک تلاش کرده‌اند. آرژانتین یکی از شرکای بسیار مهم روسیه در آمریکای لاتین است.

شرایط تجارت کالا میان این دو کشور سال گذشته میلادی 16 درصد افزایش یافته است.

الکساندر کونووالوف، وزیر دادگستری فدراسیون روسیه نیز امضای خود را ضمیمه توافقنامه بین دو کشوری در خصوص کمک‌های دو جانبه قضایی در پرونده‌های جنایی، انتقال افراد محکوم شده به زندان و معاهده استرداد زندانی‌ها کرد.

نیکولای نیکیفورف، وزیر ارتباطات فدراسیون روسیه نیز توافقنامه همکاری در زمینه وسایل ارتباط جمعی را امضا کرد.

پوتین در این مورد گفت: این مساله به آژانس‌های خبری روسیه و آرژانتین کمک خواهد کرد تا ارتباطات و تبادل اطلاعات را توسعه دهند. در این خصوص به توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه‌ای شده است.

سرگئی کرینکو، رئیس شرکت دولتی‌ اتمی روسیه تحت عنوان "روساتام" یک توافقنامه بین دولتی در زمینه همکاری در استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آمیز امضا کرد.

پوتین امیدوار است تا کمپانی‌های روسیه به طور فعالانه در برنامه‌ای برای به روز رسانی ظرفیت‌های تولید هسته‌ای در آرژانتین و ساخت نیروگاه‌های جدید اتمی شرکت کنند.

وی همچنین افزود: ما قصد داریم تا همکاری‌ها در سطح فناوری عالی از جمله در زمینه هوا- فضا را تقویت کنیم. به همین منظور به توسعه همکاری‌های نظامی فنی توجه ویژه‌ای شده است. امروز ما درباره پروژه‌هایی در این زمینه مذاکره کردیم.

انتهای پیام

کد N388863

وبگردی