آفتاب
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی:

قانون مجازات جدید از افتخارات قوه قضائیه است/اهل سنت هم داعش را محکوم می‌کنند

قانون مجازات جدید از افتخارات قوه قضائیه است/اهل سنت هم داعش را محکوم می‌کنند

رییس سابق دستگاه قضایی گفت که قانون جدید مجازات اسلامی از افتخارات قوه قضائیه است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله هاشمی شاهرودی شب گذشته طی سخنانی در جمع حقوقدانان و قضات با اشاره به ادوار مختلف زندگی امام حسن مجتبی (ع) گفت: بخش امامت و ولایت دو بعد دارد، یک بعد اعتقادی دارد که همان بعد نظری است. بعد دیگری هم دارد که کمتر به آن توجه کرده‌ایم. یعنی نه در حوزه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نه در محافل دیگر و آن بعد عملی و رهبری جامعه است.

وی افزود: امامان عملا جامعه را رهبری می ‌کردند و نه فقط جامعه خود بلکه کل جامعه را امامت و رهبری عملی می کردند و آنها تمام زندگی خود را صرف خدا و دین خدا می‌کردند.

رئیس هیأت عالی حل اختلاف قوا اظهار کرد: ‌امامان نقش عملی در هدایت جامعه داشتند و اگر امامت آنها نبود حتی اسلام اهل سنت هم محفوظ نمی‌ماند.

وی با اشاره به تأسیس موسسه دایره‌المعارف بین مذاهب اهل بیت و اهل سنت در قم، گفت: هدایت مردم به اسلام و احیای آن خط مشترک همه ائمه اطهار است. هر مقطعی از زندگانی ائمه تفاوت‌هایی دارد و این تفاوتها به لحاظ تهاجمات متفاوتی است که در مقاطع مختلف صورت گرفته است. بطور مثال نوع خطر و دشمنی در زمان معاویه با خطر و دشمنی یزید تفاوت داشته است.

هاشمی‌شاهرودی گفت: هر مقطعی از زندگی ائمه اطهار یک تحلیل دارد و یک سیره تحلیلی درباره آن باید نوشته شود. سیره تاریخ نگاری نقل تاریخ است و سیره تحلیلی تحلیل تاریخ است که به مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و... از طریق آن پی می بریم.

وی گفت: امیدواریم علمای حوزه و دانشگاه در این زمینه کار کنند تا ما بتوانیم همه ابعاد زندگی ائمه از جمله ابعاد اخلاقی، خانوادگی، حقوقی، فقهی، قضایی، سیاسی و مبارزاتی ائمه را دریابیم.

وی با اشاره به ارتباط سیره ائمه (ع) با بحث سبک زندگی مطرح شده توسط رهبر انقلاب، گفت: راه الگو گرفتن و الگو دادن به دنیا همین سیره تحلیلی ائمه اطهار است.

هاشمی‌شاهرودی گفت: همه جهان اسلام امثال داعش را همان خوارج جهان اسلام می‌دانند. اگر امام جنگ نهروان را نداشت آنها خیلی ها را جذب می کردند و آنها اسلام می‌شدند؛ اسلام خشونت، جنایت، ضد عقل و ضد صلح.

وی افزود: داعشی‌ها از طرف خود اهل سنت هم محکوم می‌شوند و حتی قرضاوی هم که ضد ما بود می‌گوید آنها باطلند.

وی با بیان اینکه سرچشمه تمام مذاهب فقهی اسلامی ائمه هستند، گفت:‌ روایات زیادی در رابطه با تعامل با اهل سنت وجود دارد. کاری که امروز برخی افراد منتسب به شیعه انجام می‌دهند خلاف سیره اهل بیت است. اهل بیت به اهل سنت فحاشی نمی‌کردند و به همسر پیامبر ناسزا نمی‌گفتند. ما از سیره تحلیلی ائمه می‌توانیم استفاده کنیم که همه این کارها غلط است.

هاشمی‌شاهرودی که در جمع قضات و حقوقدانان استان مازندران سخن می‌گفت، اظهار کرد: از همه توانمندی‌هایی که وجود دارد باید استفاده بهینه شود. ما در رابطه با مسائل حقوقی و قضائی و حتی فقهی خلاءهای زیادی داریم و کارهای انجام نشده زیادی هم در حوزه‌ها و هم در دانشگاه‌ها وجود دارد که باید انجام شود.

وی ادامه داد: حیف است که 35 سال از انقلاب گذشته و ما در خیلی مسائل نظریات جامع نداریم. هنوز خیلی مسائل که در موارد مختلف مطرح می‌شود از نظر فقهی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. این همه نهادهای جدید مطرح می‌شود که نیاز به نظر فقهی و حقوقی دارند.

رئیس پیشین قوه قضائیه با اشاره به کار کارشناسی انجام شده برای تبیین قانون جدید مجازات اسلامی، گفت: قانون جدید مجازات اسلامی یکی از افتخارات قوه قضائیه است و قانون جدید آئین دادرسی کیفری نیز همین طور است. در قانون جدید مجازات قسمت کلیات از جزئیات جدا شد و تعاریف بطور جداگانه مطرح شدند.

وی با اشاره به توجه کشورهای دیگر به فقه و حقوق اسلام، گفت: در سفرهایی که به خارج از کشور می‌رفتیم وقتی حقوقدانان آنجا بحث‌های ما را می‌شنیدند تأکید می‌کردند که این مباحث را به اروپا منتقل کنیم. ما به یک کشور اروپای شرقی رفته بودیم و در آنجا خیلی تأکید می‌کردند که این بحث‌ها زنده‌ترین بحث‌های روز است که باید مطرح شوند و برای آنها قانون نوشته شود.

انتهای پیام

کد N388861

وبگردی