آفتاب

چربی پوست و عدم رعایت بهداشت مو از علل شایع شوره سر

چربی پوست و عدم رعایت بهداشت مو از علل شایع شوره سر

یک متخصص پوست با بیان اینکه مهمترین عامل ایجاد شوره سر وراثت است، گفت: نمی‌توان به طور قطعی از شوره سر پیشگیری کرد اما می‌توان با رعایت بهداشت مو از این عارضه جلوگیری کرد.

دکتر سید حسن اعتماد زاده در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: شوره سر با پوسته‌های زبر بر روی پوست سر مشخص می‌شود که همراه با خارش و گاهی اوقات همراه با قرمزی پوست سر مشخص می‌شود. این پوسته‌های سفید رنگ در لابه‌لای موها است که گاهی روی شانه‌ها می‌ریزد و از نظر زیبایی و اجتماعی ناخوشایند است.

وی در ادامه افزود: پوست سر به طور طبیعی در اثر جایگزینی پوست جدید به جای پوست قدیمی که هر 28 روز یک بار صورت می‌گیرد، تشکیل می‌شود و پوسته‌های مرده به بیرون می‌ریزد. شوره سر تا حدی شایع است و متخصصان آن را طبیعی می‌دانند اما به دلیل دید اجتماعی منفی باید برای درمان عارضه شوره سر اقدام کرد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه مهم ترین عامل ایجاد شوره سر وراثت است، گفت: اختلالات هورمونی، گرمای بیش از اندازه، نوع پوست سر، تعریق زیاد، عدم رعایت نظافت مو (شامپو نکردن مکرر یا استفاده از شامپوی نامناسب، عدم شست و شوی کافی سر و باقی ماندن بقایای شامپو در پوست سر) از عوامل موثر در بروز شوره سر است.

اعتماد زاده خاطرنشان کرد: شوره سر می‌تواند دلایل قارچی نیز داشته باشد و به دلیل قارچ‌هایی که در پوست سر وجود دارد (به خصوص در افراد دارای پوست چرب) تحریک قارچ‌ها باعث ایجاد شوره سر می‌شود. شست و شوی منظم سر و استفاده از شامپوهای ضد قارچ می‌تواند تا حدودی از ایجاد شوره سر جلوگیری کند.

وی افزود: اگر در پوست سر خارش زیادی وجود دارد بهتر است از خارش آن جلوگیری کرد زیرا باعث تحریک و تشدید این عارضه می‌شود.

این متخصص پوست و مو در پایان تصریح کرد: استحمام منظم با آب ولرم و استفاده از شامپوهای ملایم ضد قارچ از عوامل موثر در جلوگیری از ایجاد شوره سر است که رعایت این نکات در تمامی افراد ضرورت دارد.

انتهای پیام

کد N388851

وبگردی