آفتاب
مشاور پیشین اوباما در گفتگو با مهر:

5+1 در خصوص غنی سازی ایران چرخش اصولی نداشته است/ جواب رد ایران به پیشنهاد غرب

5+1 در خصوص غنی سازی ایران چرخش اصولی نداشته است/ جواب رد ایران به پیشنهاد غرب

مشاور ارشد پیشین باراک اوباما در امور کنترل تسلیحات و خلع سلاح و مدیر مرکز امور بین الملل "بلفر" در دانشگاه هاروارد تصریح کرد: گروه 1+5 در خصوص ظرفیت غنی سازی ایران در مذاکرات وین چرخش مواضع نداشته و ایران نیز تاکنون پیشنهاد کاست از ظرفیت غنی سازی را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه آمریکایی فرانت پیج در مطلبی تصریح کرد که گمانه زنی ها و برآوردها نشان از آن دارند که در مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و گروه 1+5 در وین تمرکز طرف ها بر چگونگی نظارت برفعالیت هسته ای ایران است تا برچیدن تاسیسات هسته ای این کشور، مسئله ای که در تضاد با درخواست تل آویو است.

در این گزارش آمده است طرف های مذاکره کننده در تلاشند تا شبکه ای نظارتی ایجاد کنند تا بازرسان بتوانند به تاسیسات هسته ای ایران دسترسی داشته باشند و صحبتی از تخریب زیر ساخت های هسته ای ایران نیست. نویسنده در تایید این موضوع که تمرکز مذاکره کننده ها از تخریب زیر ساخت های هسته ای ایران به نظارت بیشتر تغییر کره به اظهارات "دور گولد" مشاور نخست وزیر رژیم اسرائیل و سفیر سابق این رژیم در واشنگتن اشاره می کند.

 

"گری سیمور" مشاور ارشد پیشین باراک اوباما در امور خلع سلاح هسته ای و استاد کنونی مدرسه جان اف. کندی دانشگاه هاروارد در خصوص این موضوع که آیا بنا به خبر سایت "فرانت پیج" آیا چرخشی در مواضع گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای اتفاق افتاده است به خبرنگار مهر گفت: تصور نمی کنم این خبر درست باشد. در واقع معتقد هستم که چرخشی در مواضع اصولی گروه 1+5 نسبت به موضوع هسته ای اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در واقع گروه 1+5 تمرکز مذاکرات هسته ای خود در وین را از موضوع "برچیدن" معطوف به "راستی آزمایی" نساخته اند.

 

استاد دانشگاه هاروارد در ادامه یادآور شد: به این معنا که 1+5 هنوز خواستار این است که ایران ظرفیت غنی سازی کنونی خود را کاهش قابل توجهی دهد. این در حالی است که ایران تاکنون این پیشنهاد را رد کرده است.

"گری سیمور" در فاصله سال های 2009 تا 2013 میلادی در امور مرتبط با خلع سلاح هسته ای از مشاوران ارشد "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا بوده است. وی استاد مدرسه جان اف. کندی دانشگاه هاروارد است. سیمور اکنون مدیریت اجرایی مرکز "امور بین الملل " بلفر" در دانشگاه هاروارد را برعهده دارد.
...............

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N388781

وبگردی