آفتاب
با اشاره به دیدارهای رئیس‌جمهور با سیاسیون

ظریفیان: گفت‌وگو میان جناح‌های سیاسی موجب کاهش سوءتفاهم‌ها می‌شود

ظریفیان: گفت‌وگو میان جناح‌های سیاسی موجب کاهش سوءتفاهم‌ها می‌شود

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه "بخشی از آسیب‌های جامعه ما، آسیب‌های ساختاری و تاریخی هستند"، اظهار کرد:‌ دیدار رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی می‌تواند مقدمه‌ای برای پرهیز از فرافکنی و اتهام‌زنی درباره مشکلات می‌شود.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "تجربه 35 ساله جمهوری اسلامی بیانگر این بوده که گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار و دلسوز کمتر با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند"، افزود: این گروه‌ها عمدتاً با ذهنیات خود یکدیگر را رصد می‌کنند و بسیاری از تنازعات، نگاه‌های منفی و سوءتفاهم‌ها به دلیل فقدان گفت‌وگوها در میان این گروه‌هاست.

وی ادامه داد:‌ ما پیش از هر چیزی نیازمند گفت‌وگوهای جدی میان دولت و احزاب هستیم تا فاصله دولت با احزاب، نیروهای تأثیرگذار سیاسی و سرمایه‌های اجتماعی بویژه سرمایه‌های نمادین کاهش یابد. دیدار رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی موجب آسیب‌شناسی گذشته شده و همچنین راهبردی برای آینده بدست می‌آید و ما با این دیدارها می‌توانیم به واژه‌های استانداردشده مشترکی درباره توسعه‌یافتگی دست یابیم.

ظریفیان با اشاره به اینکه "در سال‌های اخیر کمتر در مورد واژه‌های مشترک توسعه یا واژه‌های اسناد بالادستی وفاق وجود داشته است"، خاطرنشان کرد: جناح‌های سیاسی از مفهوم توسعه برداشت‌های مختلفی دارند و به همین دلیل هر جناحی که دولت را به عهده می‌گیرد برداشت خود را از توسعه اجرا می‌کند، به گونه‌ای که برنامه چهارم توسعه فرآیندهای قانونی خود را طی کرده بود اما یک جریان سیاسی چون این ادبیات را قبول نداشت بخشی از این برنامه را اجرا نکرد.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه تصریح کرد:‌ فقدان گفت‌وگوی جدی میان جناح‌های سیاسی کشور موجب ایجاد توسعه پاندولی می‌شود یعنی اینکه روند توسعه تا جایی پیش می‌رود، اما مجدداً به موقعیت اول خود بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه "دیدار روحانی با فعالان سیاسی منطبق با شعار اعتدال و تدبیر است"، افزود: هنگامی که این گفت‌وگوها ادامه یابد سوءتفاهم‌ها، ذهنیت‌ها و نیت‌خوانی‌ها کاهش می‌یابد و به کناری می‌رود و افراد با صراحت با هم به گفت‌وگو می‌پردازند و مقدمه‌ای برای دستیابی به نقطه اشتراک فراهم می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین راستا تاکید کرد: گفت‌وگو نیاز اصلی کشور است و تا زمانی که جناح‌های سیاسی یکدیگر را درک نکنند و به نقطه اشتراکی نرسند، خرد جمعی در جامعه شکل نمی‌گیرد و جامعه با کارآمدی روبرو نمی‌شود.

ظریفیان با بیان اینکه "این دیدارها موجب می‌شود با رویکردی عقلانی، اخلاقی و منطقی با مشکلات روبرو شویم"، گفت:‌ تفاوت در نگاه و روش، امری صحیح است و موجب رشد جامعه می‌شود اما با این حال باید در مورد واژه‌های توسعه به اشتراک برسیم. میان همه جناح‌های سیاسی کشورهای توسعه‌یافته اشتراک نظری درباره مفهوم توسعه‌یافتگی وجود دارد که باید این اشتراک نظر نیز در میان جناح‌های سیاسی ایران شکل بگیرد.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پایان خاطرنشان کرد: توافق درباره کلیدواژه‌های مربوط به توسعه‌یافتگی موجب می‌شود که توسعه به شکل خطی ادامه یابد، نه به شکل پاندولی.

انتهای پیام

کد N388687

وبگردی