آفتاب
روحانی در آئین تجلیل از خادمان قرآن:

عامل اصلی گرفتاری مسلمانان جدایی از فرهنگ قرآن است/ شجاعتی بالاتر از شهامت صلح نیست

عامل اصلی گرفتاری مسلمانان جدایی از فرهنگ قرآن است/ شجاعتی بالاتر از شهامت صلح نیست

رئیس جمهور گفت: آنچه که امروز باعث گرفتاری مسلمانان شده و اگر افراد در گوشه ای از دنیا مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار داده اند ، به خاطر جدایی از فرهنگ قرآن است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی که در نمایشگاه قرآن برگزار شد گفت: قرآن تنها کتاب آسمانی است که در صحت و دقتش هیچ تردیدی وجودندارد.

وی افزود: دیگر کتب آسمانی که برای هدایت انسانها نازل شده هیچ کدام به همان شکل نزول در اختیار افکار عمومی جهان نیست اما آن کتاب آسمانی که همه محققین و پژوهشگران بر آن اتفاق دارند که نه کلمه ای بر آن افزوده و نه کاسته شده است قرآن است که خداوند نیز در قرآن فرموده "انا له لحافظون" که خداوند حافظ قرآن کریم است.

رئیس جمهور  با بیان اینکه قرآن از روز نزولش تا قیامت همواره هادی انسانها است گفت: این ما هستیم که باید بتوانیم مطالبات جامعه را به خوبی به محضر قرآن تقدیم و پاسخ سئوالاتمان را از متن قرآن دریافت کنیم که هم منسجم است و دارای اعماق بی پایان و هم زمان که می گذرد پرده ای از حقایق قرآن کنار می رود.

روحانی گفت: هر بار که قرآن می خوانی، لذتی جدید، مفهومی جدید و نوری جدید از آن اقتباس می شود و فخر برای انسانهاست که خالق آفریدگار با انسان سخن می گوید و گاهی با ایهاالناس، ایهاالذین آمنوا ما را مخاطب خود قرار می دهد و این چه افتخار بزرگی است که خداوند قرآن را هدایت دائمی برای انسان قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن به صورت یکسان به همه انسانها نگاه می کند و برای همه انسانها مساوات آورده است گفت: این کتاب آسمانی بود که همه را در صف واحد چه در  صف جهاد و چه عبادت و نماز قرار داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مگر این اسلام نبودکه زنان و مردان را در کنار هم قرار داد، مگر این اسلام نبود که هر انسانی را در برابر یک انسان دیگر قرار داد.

روحانی ادامه داد: امروز در فلسطین اشغالی می بینید که گاهی برای کشته شدن یک فرد یهودی که گاهی هم طراحی خود آنهاست ملتی به خاک و خون کشیده می شود و این همان عرف جاهلیت قبل از اسلام است.

وی با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در غزه گفت: سراسر جهان در برابر این جنایت بزرگ سکوت می کنند.

رئیس جمهور گفت:  این اسلام بود که همه انسانها را در برابر یکدیگر مساوی قرار داد و آنچه که امروز باعث گرفتاری مسلمانها شده جدایی از فرهنگ قرآن است.

روحانی افزود: امروز در جامعه اسلامی- ایرانی که گاهی جدایی و فرقه گرایی بوجود دارد به خاطر فاصله از قرآن است. اگر افراط در گوشه ای از دنیا، مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار داده به خاطر فاصله از فرهنگ قرآن است.

وی عامل اصلی وحدت جهان اسلام را قرآن دانست و گفت: در مورد اصل قرآن هیچ اختلافی در دنیای اسلام وجود ندارد. اگر در فهم آیه ای نظرات یکسانی نباشد در اصل قرآن هیچ اختلافی نیست.

روحانی بابیان اینکه شجاعت و شهامتی که قرآن از آن سخن می گوید در زندگی امام حسین مجتبی(ع) به وضوح مشاهده می شود، افزود: هیچ شجاعت و شهامتی بالاتر از شجاعت صلح نیست.

رئیس جمهور گفت: شب قدر به مراتب برای پیامبر آسان تر بود تا صلح حدیبیه چرا که در آن زمان کسانی بودند که نگاه غضب آلود بر چهره پیامبر می انداختندو فکر می کردند تسلم کفار شده است اما نمی دانستند که صلح پیامبر برای تحکیم مبانی اسلام و هدایت آینده انسانها است.

روحانی تاکید کرد: اما امروز صلح، سلم و مصالحه برای منافع جهان اسلام و دنیای اسلام چقدر سخت و مشکل است.

وی راه نجات مسلمانان را قرآن دانست و گفت: ائمه هدی سیره اشان راه سعادت و نجات همه انسانها است و انسان روزی قدر خود را می داند که در کنار قرآن کریم قرار می گیرد.

رئیس جمهور ضمن تشکر و سپاسگزاری از خادمان قرآن گفت: خادمان قرآن برای هدایت جامعه قدمهای بسیار بلندی بر می دارند و امروز در قم مراجع بزرگ ما یکی از افتخاراتشان تفسیر قرآن کریم است و در کنار فقه، اصول، فلسفه و کلام درس تفسیر قرآن نیز دارند.

روحانی همچنین با نثار درود و صلوات بر روح امام راحل با اشاره به درس تفسیر آن امام همام گفت: تفسیر امام چقدر زیبا و دلنشین بود اما عده ای نگذاشتند که این تفسیر ادامه یابد و آن هم از مظلومیت امام بود.

وی گفت: من از امام خواستم که به تفسیرش ادامه دهد منتهی پخش نشود و تنها برای آنها ضبط کنیم که نمی گویم امام چه گفت اما چقدر سخت است زیستن برای مصلحت جامعه.

رئیس جمهور  با بیان اینکه امروز رهبر انقلاب با هدایت ها و تشویق هایشان راه را برای خادمان قرآن هموار کرده اند گفت: این دولت افتخار خود می داند که خادمی برای خادمان قرآن باشد.

کد N388525

وبگردی