آفتاب
اسماعیلی:

امر خطیر قضا در زمره بهترین عبادت‌ها به شمار می‌رود

امر خطیر قضا در زمره بهترین عبادت‌ها به شمار می‌رود

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران و هیات همراه از حوزه قضائی شهرستان اسلامشهر بازدید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، اسماعیلی در ابتدای این بازدید در نشستی با قضات رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار داشت: غرض از این بازدید بدواً قدردانی از زحمات همکاران قضائی و اداری و آشنایی بیشتر با این عزیزان و سپس بررسی مشکلات احتمالی و تلاش در جهت رفع آنها در حد مقدورات است.

وی در ادامه افزود: ماه مبارک رمضان دارای ویژگی های زیادی است که بیان حتی گوشه‌ای از فضایل آن از عهده این حقیر خارج است، یک شب این ماه بهتر از هزار ماه است. همانطور که می دانیم فلسفه آفرینش انسان، عبادت حق تعالی است که جلوه زیبای این عبادت در ماه رمضان تجلی پیدا می کند و به عبارت دیگر این ماه ویترین عبادت‌ها محسوب می شود. از فضایل این ماه همان بس که نفس‌ها در آن تسبیح و خواب در آن عبادت به شمار می رود. لذا لازم است خود را در معرض فضایل معنوی این ماه قرار دهیم و با انجام عبادت ها از قبیل دعا، تلاوت قرآن کریم، شب زنده داری، صله ارحام و ... موانع تزکیه نفس را از میان برداریم تا مقدمات خودسازی فراهم گردد.

رئیس کل دادگستری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: با توجه به آنچه که مطرح شد می توان به جرأت گفت که امر خطیر قضا در زمره بهترین عبادت ها به شمار می رود چرا که اساساً قضاوت شغل نبوده و منصب است آن هم از مناصب خاصی که از شئون امامت و ولایت بوده و خداوند آن را از طریق پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) و مقام ولایت به بندگان برگزیده خود اعطا می فرماید لذا از طریق پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) و مقام ولایت به بندگان برگزیده خود اعطا می فرماید لذا که جا دارد قضات، قدرشناس این نعمت و لطف الهی باشند.

وی افزود: قضاوت عبادت است و همه فعالیت های قضا در عرصه قضاوت عبادت به شمار می آید. همانطور که در زمان انجام عبادت در محضر خدای متعال قرار می گیریم و از سایر موارد باورمان بیشتر می شود لذا در امر قضاوت نیز چنین حالتی متصور است و در محضر خداوندی کار قضائی شکل می گیرد و ضرورت دارد همه قضات ضمن باور به این مطلب شئون آن را رعایت کرده و مقدمات و شرایط و آداب آن را به دقت رعایت کنند.

اسماعیلی آنگاه از قضات درخواست نمود که بدون توجه وارد کار قضا نشده و با دید عبادتی به آن نگاه کنند که در صورت استمرار این امر، خداوند نیز آنان را مورد توجه قرار خواهد داد و در این صورت کثرت کار، زیادی ارباب رجوع و سایر مشکلات ،‌در کار ما خللی وارد نمی کند و هرگز خسته نخواهند شد. البته این موضوع نافی تلاش متولیان امور در جهت کاستن از سنگینی کار و رفع مشکلات در حد مقررات نخواهد بود.

در ابتدای این نشست سامخانیانی رئیس دادگستری و راجی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسلامشهر گزارشی از عملکرد و مشکلات را خطاب به حاضرین ارائه و تعدادی از قضات نیز نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل مختلف مطرح کردند.

رئیس کل دادگستری استان تهران و هیات همراه از بخش‌های مختلف حوزه قضایی اسلامشهر بازدید و از نزدیک با همکاران قضائی و اداری وهمچنین جمعی از ارباب رجوع گفتگو نمودند.

انتهای پیام

کد N388292

وبگردی