آفتاب

درخواست سازمان ملل برای کمک بیشتر اروپا به پناهندگان سوری

درخواست سازمان ملل برای کمک بیشتر اروپا به پناهندگان سوری

آژانس امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد اروپا تعداد بسیار اندکی از پناهندگان سوریه را پذیرفته است و باید فعالیت‌های بیشتری برای کمک به این کشور در حال جنگ انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیسیونر ارشد پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) گفت: ما از کشورهای اروپایی درخواست می‌کنیم تا واکنش‌های خود را نسبت به بحران سوریه افزایش دهند.

وی به خبرنگاران گفت: ما از کشورها درخواست می‌کنیم تا ورود این افراد به خاکشان را تسهیل کنند، ما از کشورها می‌خواهیم تا رویه‌ای را برای ایجاد پناهگاه‌های مناسب و کافی پیش گیرند.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه از مارس 2011، حدود 124 هزار سوریه‌ای برای زندگی در پناهگاه‌های اروپا از مرزهای کشور گذشتند و یا سفرهای خطرناکی را برای عبور از مدیترانه آغاز کرده‌اند.

بیش از نیمی از این پناهجویان در آلمان و سوییس، کشورهای فعال در ایجاد پناهگاه‌ها مستقر شده‌اند.

طی برنامه سازمان ملل، 17 کشور دیگر نیز حدود 32 هزار استراحتگاه برای آسیب پذیرترین پناهجویان فراهم کرده‌اند. اما UNHCR خواستار افزایش این پناهگاه‌ها به 100 هزار تا سال 2016 است.

فلمینگ هم‌چنین اظهار کرد: متناسب با حدود سه میلیون پناهجو سوریه‌ای در کشورهای همسایه این تعداد پناهگاه بسیار ناچیز است و تنها 4 درصد پناهجویان را تحت پوشش قرار می‌دهد. در مقایسه با اروپا با حدود 670 میلیون جمعیت، لبنان با جمعیتی 4 میلیونی میزبان 1.1 میلیون پناهجو است.

همچنین تعداد زیادی از پناهجویان سوریه‌ای در اردن، ترکیه و کشور درگیر عراق به سر می‌برند.

فلمینگ در ادامه افزود: کشورهای همسایه از نظر تعداد پناهجو، اشباع شده‌اند.

او به فعالیت‌های مثبت اروپا شامل تعلیق "دوفاکتو" برای بازگرداندن پناهجویان سوریه‌ای، اشاره کرد و هم‌چنین از فعالیت‌ها و مانورهایی شامل "عقب نشینی‌ها" در مرزهای خاکی و دریایی کشورهای اتحادیه اروپا شامل بلغارستان، قبرس، یونان و اسپانیا و هم‌چنین توسط آلبانی، مونته نگرو، روسیه، صربستان و اوکراین یاد کرد.

فلمینگ هم‌چنین نسبت به اقدامات کند در جهت ایجاد پناهگاه که پناهجویان را در شرایط اسفناکی قرار داده است، انتقاد کرد.

طی یک پیمان‌نامه منطقه‌ای، دولت‌ها می‌توانند پناهجویان را به کشورهایی که ابتدا وارد آن‌ها شده‌اند، بازگردانند اما کشورهای مرزی مانند ایتالیا در این باره درخواست کمک بیشتری کرده‌اند.

این قانون پس از گزارش رسانه‌های سوییسی درباره سقط جنین یک زن سوری که از فرانسه به ایتالیا بازگردانده می‌شد مورد توجه واقع شد.

نیروهای مرزی سوییس درخواست پیگرد قانونی این پرونده را کردند.

فلمینگ در پایان گفت: ما از کشورها می‌خواهیم تا در مرزهای خود، پناهندگان سوری را بپذیرند و در درون خاک خود به وضعیت آن‌ها رسیدگی کنند.

انتهای پیام

کد N388192

وبگردی