آفتاب

جزئیات کودک آزاری در مهدکودک اردبیل/ خاطیان زندانی شدند

 جزئیات کودک آزاری در مهدکودک اردبیل/ خاطیان زندانی شدند

با انتشار فیلمی مربوط به کودک آزاری در یکی از مهدهای کودک اردبیل، مدیر کل بهزیستی استان جزئیات این رویداد را تشریح و اعلام کرد که خاطیان زندانی شده اند.


به گزارش خبرنگار مهر، در این کودک آزاری که 15 تیرماه در یکی از مهدکودک های اردبیل رخ داده، یکی از خدمه این مرکز بزور به کودک غذا می دهد که پس از امتناع کودک، این خدمه مهدکودک نسبت به آزار وی اقدام می کند.


گفته شده که این فیلم توسط مربی مهدکودک گرفته شده و فرد خاطی از مربیان مهد نبوده و به عنوان خدمه در این مرکز فعالیت داشته است.


با انتشار این فیلم که به سرعت در شبکه های اجتماعی پخش شده و بازتاب های مختلفی را در پی داشته است، موجی از نگرانی در بین خانواده ها ایجاد شده و نارضایتی هایی را در جامعه پدیده آورده است.


این حادثه علاوه بر آسیب های روحی و روانی برای کودک و نیز خانواده های آن بازتاب منفی گسترده ای را نیز در پی داشته، چرا که وقوع این حادثه در مهدکودک دارای مجوز اعتماد عمومی را را نیز نسبت به این مراکز تحت شعاع قرار داده است.


علاوه بر این کودک آزاری در این مهد کودک  اردبیل شاید بنوعی جزو اولین حوادث از این دست باشد، اگر تاکنون شاهد کودک آزاری در این استان بودیم مربوط به کودک آزاری در خانه و توسط  والدین بوده و تاکنون گزارشی از کودک آزاری در مهدکودکها دیده نشده بود.


در این خصوص مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با تاکید به وظیفه بهزیستی مبنی بر پیگیری حقوق کودکان و جلوگیری از آسیب بویژه در خصوص کودک آزاری گفت: اتفاق مهدکودک ستایش اردبیل به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.


رویا احمدیان که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، در بیان جزئیات این حادثه ادامه داد: این اتفاق 15 تیرماه جاری ساعت 11 قبل از ظهر بروز داده و ساعت 12 همان روز از طریق اولیا کودک آسیب دیده و با نمایش فیلمی که اکنون در شبکه های اجتماعی پخش شده از آن مطلع شدیم.


وی با بیان اینکه مجموعه بهزیستی به مانند مردم استان و کشور از این عمل ناصحیح و قبیح بسیار متاثر شده است، تاکید کرد که پس از اطلاع ساعت 12 ظهر همان روز اکیپی را برای بررسی به مهدکودک فرستادیم ضمن اینکه در همان لحظه سازمان بهزیستی کشور را در جریان حادثه قرار دادیم.


شکایت بهزیستی اردبیل از مهدکودک خاطی


مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به احضار مدیر مهدکودک مربیان مهد و فرد خاطی که به اشتباه مربی خوانده شده که در واقع مربی نبوده بلکه خدمه این مهدکودک بوده تصریح کرد: پس از اطلاع از کم و کیف این حادثه کمیسیون صدور پروانه مهدهای کودک این سازمان بلافاصله تشکیل جلسه داده و مصوب کرد که در اولین اقدام این مهد تعطیل شود.


وی با بیان اینکه در این خصوص دادستان اردبیل و مراکز قضایی نیز در جریان قرار داشته و از اولین ساعات پیگیر حادثه بوده اند، تاکید کرد: این حادثه علاوه بر بحث های مربوط به بهزیستی در مراکز قضایی نیز دنبال می شود.


احمدیان ادامه داد: پس از تکمیل اطلاعات لازم هم اکنون پرونده این کودک آزاری برای بررسی بیشتر و نیز اتخاذ تصمیمات لازم در خصوص تعطیلی دائمی و نیز باطل کردن مجوز این مرکز به تهران ارسال شده است، ضمن اینکه علاوه بر اقدامات اولیه اداری؛ بهزیستی استان اردبیل نیز از مدیر مهد و فرد خاطی شکایت کرده است که در حال پیگیری است.


وی با اشاره به رسیدگی پرونده این حادثه در شعبه چهارم دادسرای اردبیل عنوان کرد: در پی این حادثه و با شکایت و پیگیری مراجع قضایی و با اتهام کودک آزاری، مدیر مهد کودک مذکور و نیز فرد خاطی به زندان افتاده اند که البته مدیر روز پنجشنبه با وثیقه مقرر از زندان آزاد شده اما فرد خاطی همچنان در زندان است.


فیلمبرداری این حادثه از سوی مربی مهد کودک قابل تامل است


این مسئول، فیلمبرداری مربی مهد از این کودک آزاری را از جمله مسائل در حال پیگیری دانست و بیان داشت: مسئولیت کودکان در مهدها در درجه اول به عهده مدیر و درجه دوم به عهده مربی است، بدین لحاظ فیلمبرداری مربی از آزار این کودک به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و پیگیری می شود.


وی در پاسخ به این سئوال که کودک آسیب دیده هم اکنون در چه وضعیت جسمی و روحی است، اشاره کرد که حال جسمی و بدنی کودک خوب و در سلامت کامل بسر می برد با اینکه اعتقاد داریم این کودک به لحاظ روحی با مشکلاتی مواجه شده است.


احمدیان با اشاره به پیشنهاد بهزیستی برای پنج الی هفت جلسه مشاوره روحی روانی برای درمان این کودک به خانواده آن اضافه کرد: این سازمان تا آخرین لحظه از حق و حقوق کودک آسیب دیده و خانواده آن دفاع خواهد کرد.


شکایت مجزای برخی خانواده ها از مهد کودک شتایش


وی با بیان اینکه پس از این حادثه با خانواده هایی که کودکانشان در این مهد کودک بوده نشستی برگزار کردیم، ادامه داد: برخی از این خانواده ها نیز شکایتی را از این مهد ارائه کرده و مدعی شده اند که در گذشته کودکشان با صدماتی مواجه بوده که در پاسخ والدین ادعا شده که خود کودکان در حین بازی دچار حادثه شده اند.


احمدیان با تاکید بر اینکه این مسائل نیز رسیدگی خواهد شد، تصریح کرد: مهدکودک ستایش جزو مهدکودک های سه ستاره استان بوده در ارزیابی پارامترها امتیاز خوبی را کسب کرده بود، از بهمن ماه سال گذشته تاکنون نیز از تمام 271 مهدکودک فعال استان پنج بازدید نظارتی صورت گرفته که نشان دهنده حساسیت این سازمان بوده است.


وی از عدم وجود دوربین مدار بسته در این مهد کودک خبر داد و یادآور شد: البته دربسیاری از مهدهای اردبیل دوربین مدار بسته نصب نشده است.


کودک آزاری در بسیاری از کشورهای دنیا بویژه در کشورهای توسعه یافته از جرایم بسیار سنگین محسوب شده و برای خاطیان حبس های طولانی در نظر گرفته می شود، اما کودک آزاری در کشور که از سال های قبل با انتشار اخبار ناگوار همراه بوده آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.


کودک آزاری در اردبیل و جرائمی نظیر این که بازتاب های منفی در دنیا در پی دارد نیازمند اتخاذ قوانین محکم و سخت گیرانه ای است تا شاهد این حوادث دردناک در جامعه تکرار نشود.


با بروز این اتفاق در استان اردبیل و نگرانی خانواده هایی که کودکانشان در مهدهای کودک بسر می برند، برخی کارشناسان تاکید کرده اند که شاید بهترین راه برای آرامش روانی خانواده ها این است که از صحت و سلامت مهد کودک ها اطمینان یافته و سلامت جسمی و روانی و سوابق تحصیلی مربیان را بررسی کنند.
کد N388066

وبگردی