آفتاب

داعش بر روی انگشتان دو ژنرال صدام می‌چرخد

داعش بر روی انگشتان دو ژنرال صدام می‌چرخد

رهبر گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) اعلام کرده بود که این سازمان به یک خلافت بدل می‌شود و حال اینکه رهبری این سازمان تروریستی بر روی انگشت دو مقام ارشد می‌چرخد که بدون آن‌ها داعشی هم وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش را کابینه‌ای از معاون راه می‌برند که هم عملیات نظامی این گروه را مدیریت می‌کنند هم خلافت خود خوانده و جدید آن را.

بنا بر اسناد و مدارک کشف شده از منزل یکی از اعضای داعش در حمله نیروهای نظامی عراق برای نخستین بار مشخص شد که ساختار رهبری این سازمان تروریستی چگونه است.

در حالیکه رهبران سابق این گروه نظیر ابومصعب الزرقاوی که رهبری گروه را تا زمانی که داعش نام داشت، برعهده داشت، قدرت را به شدت مرکزی کرده بودند اما البغدادی معاونانی را برای مدیریت هرکدام از ذخایر نظامی و حملات، بمب‌گذاری کنار جاده‌ای تا تامین مالی این سازمان گمارده و منصوب کرده است.

هشام الهاشمی، تحلیل‌گر امنیتی که به این اسناد دسترسی دارد، گفت: البغدادی را یک چوپان توصیف می‌کنم و معاونانش را سگ گله که بدون آن‌ها قدرتی ندارد.

اسناد محرمانه کشف شده از منزل ابو عبدالرحمان البیلاوی، فرمانده نظامی البغدادی که در حملات نظامی دولت عراق کشته شده نشان می‌دهد که دو مرد از معاونان البغدادی کار بسیار مهمی را انجام می‌دهند.

برخلاف بغدادی، این دو مرد پیش‌تر نقش‌های اصلی در ارتش عراق داشته و در نبردها شرکت کرده بودند.

ابوعلی الانباری مسئول مدیریت عملیات در بخش‌هایی در سوریه تحت کنترل داعش، ژنرال ارشد ارتش عراق در دوران صدام بود. ابومسلم الترکمانی، سرهنگ هسته اطلاعاتی ارتش عراق بوده و مدت زیادی را به عنوان افسر نیروهای ویژه فعالیت داشت.

این تحلیل‌گر امنیتی ادامه داد: این دو مرد علت اصلی قدرت البغدادی‌اند. آن‌ها اشخاص کلیدی در نگه داشتن البغدادی در قدرت هستند.

این اسناد همچنین این مساله را به دقت مورد موشکافی قرار داده مبنی بر اینکه داعش خودش را به نحوی تغییر داده که به سازمانی با قابلیت کنترل کشور اسلامی خودش تبدیل شود.

الهاشمی همچنین گفت: هرکدام از معاونان البغدادی شغلی و سمتی را در حیطه سازمان بر عهده دارد. میزان دستمزد آن‌ها نیز بنا به شغلی که دارد، بین 300 تا 2000 دلار است.

همچنین این گروه در آموزش تازه‌واردها کارشناس و متبحر شده است بدون آنکه پایگاه یا اردوگاه ایجاد کند. این آموزش‌های زمینی از زمان حمله نیروهای ائتلاف به سال 2003 آغاز شده است.

الهاشمی می‌گوید: آن‌ها با مخفی شدن در میان گله‌ها و تشکیل جلسه دادن در روستاهای دورافتاده یا انتهای یک دره عمیق که قابل رهگیری توسط ماهواره‌ها نیست، به آموزش تازه واردها می‌پردازند.

انتهای پیام

کد N388033

وبگردی