آفتاب

انتقاد کنگره ملی کردستان از مخالفت ایران با تجزیه عراق

انتقاد کنگره ملی کردستان از مخالفت ایران با تجزیه عراق

کنگره ملی کردستان عراق در بیانیه‌ای آن چه تلاش‌های ایران برای جلوگیری از استقلال منطقه کردستان عراق می‌خواند را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری روداو، در بیانیه کنگره ملی کردستان عراق ادعا شده است: ایران می‌خواهد با جدا کردن کردها مانع از خواسته آن‌ها برای استقلال‌شان شود که هم‌اکنون توسط حکومت منطقه کردستان عراق اداره می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: هیچ کشور جهانی و منطقه‌یی نمی‌تواند در تلاش‌های کردستان دخالت کند و از سوی مردم این منطقه تصمیم بگیرد.

بر اساس این گزارش، به دلیل سقوط ارتش عراق در موصل و دیگر مناطق سنی‌نشین عراق سبب شده تا منطقه کردستان از دیگر بخش‌های این کشور جدا شود. هم‌اکنون نیروهای کرد در حال پاسداری از حدود هزار کیلومتر از مرزهایی هستند که دولت اسلامی عراق و شام برای خود تعیین کرده است.

ایران پیش‌تر با استقلال منطقه کردستان مخالفت کرده و در مورد برگزاری همه‌پرسی در این منطقه هشدار داده است.

امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته گفت که تلاش‌ها برای تجزیه عراق یک طرح صهیونیستی است که تهران هیچ‌گاه اجازه موفقیت یافتن آن را نمی‌دهد.

وی افزود: ما فراموش نمی‌کنیم که در روزهای اخیر تنها مقامی که با خوشحالی از استقلال کردستان عراق استقبال کرده و منطقه را به این کار تشویق کرده است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده است.

ماه گذشته بنیامین نتانیاهو علاوه بر دیگر مقامات رژیم صهیونیستی گفت که از ایجاد یک کردستان مستقل در شمال عراق استقبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N387781

وبگردی