آفتاب

پرداخت 1.3 میلیارد دلاری وزارت خارجه آمریکا به شرکت بلک واتر

پرداخت 1.3 میلیارد دلاری وزارت خارجه آمریکا به شرکت بلک واتر

با وجود افشای اعمال غیرقانونی و غیرانسانی شرکت امنیتی بلک واتر، وزارت خارجه آمریکا از پاییز 2007 تاکنون بیش از یک میلیارد دلار به آن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری راشاتودی به نقل از روزنامه اینترنتی هافینگتون پست گزارش داد با وجودی که شرکت امنیتی-نظامی "بلک واتر" زمانی یکی از ماموران تحقیق واشنگتن را به مرگ تهدید کرده بود و عملکرد این شرکت نیز همواره در مظان اتهام بوده، وزارت امور خارجه آمریکا از سال 2007 تاکنون به این شرکت خصوصی 1.3 میلیارد دلار برای اجرای امور امنیتی و آموزش نیروهای نظامی در برخی از کشورها پرداخت کرده است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، ژان ریشتر، مامور ویژه سرویس امنیت دیپلماتیک آمریکا و دونالد توماس، کارشناس وزارت خارجه آمریکا به منظور بازرسی فعالیت‌های شرکت بلک واتر در اوت 2007 وارد بغداد شدند.

ریشتر در گزارشی اعلام کرد که در دیداری با دنیل کرول، رئیس شرکت بلک واتر در عراق، او اقدام به تهدید این مامور کرده است.

بعدها مقامات سفارت آمریکا از ریشتر و همکارش خواستند تا عراق را ترک کنند و یک ماه بعد از آن نیروهای بلک واتر 17 غیرنظامی عراقی را در میدان "النسور" بغداد به قتل رساندند. این حادثه با حضور آمریکایی‌ها در عراق و در بین جمعیت آن منطقه رخ داد. مقامات آمریکایی بعد از تلاش‌های نافرجام در سال 2009 برای یافتن عوامل حاضر در این درگیری، اکنون دوباره اقدام به پیگری قانونی این افراد کرده‌اند.

با این حال با وجود تهدید ماموران دولتی آمریکا و کشتار میدان النسور، این شرکت امنیتی همچنان طرف قراردادهای حساس و پرسود دولتی قرار گرفته است.

براساس گزارش هزینه‌های دولت و روزنامه هافینگتون پست از زمان وقوع این تهدید و کشتار النسور، وزارت خارجه آمریکا، بیش از 269 میلیون دلار به شرکت بلک واتر برای فعالیت‌های این شرکت در عراق، افغانستان، چین و آمریکا پرداخت کرده است.

شرکت بلک واتر و شرکت‌های تابع آن از سال 2007 و در پی بدبینی‌ها حاصل از حمله عراق نام و مدیریت خود را بارها تغییر داده است.

با این حال دریافت واقعی این شرکت و هزینه‌هایی که برای این شرکت صورت می‌گرفته است مشخص نیست چرا که مدارک دولت فدرال تنها هزینه‌های آژانس‌ها و سازمان‌هایی مانند وزارت خارجه را مشخص و ثبت می‌کند.

با وجود انتقادهای هیلاری کلینتون، اولین وزیر خارجه دولت اوباما از این شرکت نظامی، بیش از نیم میلیارد دلار از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و از سال 2009 برای این شرکت در نظر گرفته شده است. در دوره وزارت کلینتون، این شرکت نیروهای پلیس را در کشورهای نیجریه، کنیا، سنگال و تونس آموزش می‌داده است.

انتهای پیام

کد N387568

وبگردی