آفتاب

عضو کمیسیون انرژی مجلس :نیروگاه های هسته ای جدید در بازه زمانی کوتاهی احداث می شوند

عضو کمیسیون انرژی مجلس :نیروگاه های هسته ای جدید در بازه زمانی کوتاهی احداث می شوند

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروگاه های هسته ای نسبت به نیروگاههای حرارتی تولید برق، مقرون به صرفه هستند، گفت: با توجه به تجربیات نیروگاه اتمی بوشهر و توانمندی های متخصصان ایرانی، نیروگاههای هسته ای جدید در بازه زمانی کوتاه تری احداث می شوند.

«ابراهیم کارخانه ای» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر احداث 20 هزار مگاوات نیروگاه جدید اظهار داشت: مجلس در سال 1384 تصویب کرد برای تولید 20 هزار مگاوات برق اتمی در کشور برنامه ریزی شود که پس از آن سازمان انرژی اتمی برای احداث هشت نیروگاه جدید و مکان یابی آنها، مطالعات خود را آغاز کرد که از این تعداد، مکان احداث دو واحد یک هزار مگاواتی در کنار نیروگاه بوشهر تعیین شده است.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در حال رایزنی با روس ها برای احداث این نیروگاه ها است، اضافه کرد: احداث این واحدها در کنار نیروگاه اتمی بوشهر، هزینه های جانبی کمتری خواهد داشت ضمن اینکه در بودجه سال 93 هم اعتبارات آن در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: احداث نیروگاه بوشهر با مشکلات و چالش های زیادی مواجه شد که البته نتیجه آن تجارب ارزشمند برای متخصصان و کارشناسان کشورمان بود به طوری که در حال حاضر کارشناسان ما مهارت لازم را در رابطه با مدیریت، ساخت و بهره برداری نیروگاه های اتمی کسب کرده اند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، نیروگاه تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک که نیروگاه بومی بوده و حاصل فکر و تلاش متخصصان ایرانی است، تجربیات ارزشمندی در عرصه ساخت راکتور در اختیار متخصصان کشورمان قرار داده و با این وضعیت، با احداث نیروگاه های جدید می توانیم به دانش کامل احداث نیروگاه های هسته ای دست یابیم.



***بازه زمانی احداث واحدهای نیروگاهی جدید

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که بازه زمانی احداث واحدهای نیروگاهی جدید چقدر خواهد بود؟ گفت: فرایند احداث نیروگاه بوشهر در مدت زمان طولانی و با چالش های فراوانی مواجه بوده است اما به نظرمی رسد مسیر احداث نیروگاه های جدید هموارتر باشد.

نماینده مردم همدان در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای دیگر نیز برای احداث این نیروگاه ها اعلام آمادگی کرده اند، افزود: کشورهای دیگری هم اعلام آمادگی کرده اند ولی با توجه به اینکه روس ها در جریان روند احداث نیروگاه بوده اند اگر این کشور بخواهد این کار را انجام دهد به صرفه تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: احداث یک واحد نیروگاه هزار مگاواتی اتمی حدود سه میلیارد دلار هزینه دارد که تقریبا معادل سه تا چهار برابر هزینه احداث یک نیروگاه هزارمگاواتی حرارتی است اما سوخت گذاری نیروگاههای هسته ای سالی یک بار انجام می شود که در مرحله بهره برداری، نیروگاه هسته ای از نظر اقتصادی به مراتب به صرفه تر از نیروگاههای حرارتی هستند به طوری که در طول چند سال مابه التفاوت هزینه های احداث نیروگاه نیز جبران می شود.

کارخانه ای، نداشتن آلایندگی نیروگاه های اتمی و نیز کمک به حفظ ذخایر انرژی های فسیلی برای نسل های آینده را از جمله مزیت های استفاده از نیروگاه های اتمی عنوان کرد.

سیام(4)**2021**1572
کد N387489

وبگردی