آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/شنبه 21 تیر 1393

روحانی در میان اصلاح طلبان

روحانی در میان اصلاح طلبان

تهران-ایرنا-دیدار چهارشنبه شب «حسن روحانی» رییس جمهوری با فعالان سیاسی اصلاح طلب یکی از مهمترین موضوع های مهم خبری و تحلیلی روزنامه های امروز ایران بود.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 21 تیر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



*** روحانی در میان اصلاح طلبان

روحانی در حالی چهارشنبه شب با جمعی از شخصیت های سیاسی اصلاح طلب دیدار و گفت و گو کرد که چندی پیش نیز میزبان چهره های اصولگرا در ضیافت افطار بود.

روزنامه ی «ایران» در گزارش نخست خود با عنوان « » نوشت: یک هفته پس از آن که اصولگرایان مهمان رئیس جمهوری بودند، اصلاح طلبان به پاستور رفتند تا در ضیافت افطاری رئیس جمهوری شرکت کنند. ترکیب مهمانان این ضیافت نیز همچون نشست حزبی پیشین رئیس جمهوری متنوع بود. همان طور که اصولگرایانی از جامعه روحانیت مبارز، مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، جمعیت ایثارگران و نمایندگان اصولگرای مجلس به دعوت دولت پاسخ مثبت داده بودند، این بار در ضیافت اصلاح طلبان افراد و احزاب سرشناسی حضور داشتند.

به نوشته ی ایران «تأکید بر یکپارچگی تمامی گروه ها و احزاب برای حفظ منافع ملی»، «شرح برنامه های دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی کشور»، «تعهد دولت بر عهدی که با خدا بسته و رأی مردم» ترجیع بند سخنان رئیس جمهوری در هر دو دیدار حزبی او بود.

این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «یک کارت دعوت برای 2 جناح» به قلم «محمد قوچانی» نوشت: دیدارهای منظم دکتر حسن روحانی در مقام رییس جمهوری با دو جناح سیاسی بزرگ کشور در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه و طلیعه یک نظم سیاسی جدید است. در واقع هیچ رییس جمهوری به اندازه روحانی برای دیدار با جناح ها و جبهه ها و احزاب سیاسی شخصا وقت نگذاشته است. در واپسین جلسه افطاری اصلاح طلبان اما روحانی به نکته ای کلیدی اشاره کرده که نوید بخش همان نظم سیاسی جدیدی است که در آغاز به آن اشاره شد. روحانی گفت که شرط مشارکت سیاسی، رقابت سیاسی است و هدف او از برگزاری این جلسات هم تثبیت همین معناست، چه ما نمی توانیم برای رضایت این یا آن جناح سیاسی قدرت ملی را تجزیه کنیم .

به نوشته ی ایران در سخن و رفتار سیاسی روحانی نکته ظریفی مستور است که نیازمند توضیحی دقیق است. شاید گروهی بگویند چون روحانی جناحی ندارد در پی دلبری از جناحین است. در واقع به تعبیر عوامانه یکی به نعل می زند یکی به میخ!...این خرده گیری البته ناشی از عدم درک رفتار سیاسی روحانی است. واقعیت این است که روحانی با درک ضعف بزرگ نظم سیاسی موجود در صدد آن است که از فراز جناحین سیاسی موجود یک نظم جناحی و حزبی برقرار کند. روحانی به علت موقعیت میانه ی خود می خواهد به جای حزب سازی نظام حزبی بسازد . اساس دموکراسی بر موقتی بودن دولت و تداول قدرت است.اما تداول بی رویه و انقطاع مطلق ادوار دولت به تضعیف قدرت ملی می انجامد و در دولت ملت های مدرن ، اقتدار ملی اساس حاکمیت است.

در همین ارتباط روزنامه ی «اعتماد» نیز در یادداشتی با عنوان «گامی به پیش» به قلم «محمدجواد حق شناس» نوشت: یکی از توصیه هایی که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به دکتر روحانی شد، وجود یک ارتباط مستمر، منسجم و با برنامه با گروه های سیاسی، احزاب و نهادهای جامعه مدنی مانند هنرمندان و مجموعه های صنفی که پیگیر اهداف تقویت نهادهای مدنی هستند، بود. آنچنان که شاهد بودیم هفته گذشته نیز نشست هایی با شخصیت های اصولگرا صورت گرفت و این هفته نیز این دیدار و نشست با گروه ها و شخصیت های اصلاح طلب توسط دفتر ایشان تعریف شده بود که به نظر می رسد گامی است به پیش .



*** بیم و امیدهای مذاکرات وین 6

در شرایطی که به روزهای پایانی ضرب الاجل 6 ماهه ی توافق هسته یی نزدیک می شویم، «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا از سفر وزیران امور خارجه ی 1+5 به وین خبر داد. او همچنین از مصمم بودن هر 6 کشور برای دستیابی به توفق هسته یی تا پیش از 30 تیر ماه خبر داد.

روزنامه های امروز آخرین تحولات مرتبط با موضوع هسته یی را از زوایای گوناگون تحلیل و بررسی کردند.

روزنامه ی «جام جم» در گزارشی مشروح از آخرین تحولات گفت و گوها نوشت: هرچند طرف های در حال گفت وگو تاکید کرده اند که سفر امروز و فردای وزیران خارجه دست کم چهار کشور از شش کشور طرف مذاکره با ایران به معنای امضای توافق نهایی نیست، اما به نظر بسیاری از صاحب نظران، این سفر می تواند گامی امیدبخش برای نزدیک تر شدن دیدگاه های دو طرف محسوب شود.

روزنامه ی اعتماد هم در مطلبی، ضمن اعلام این خبر که وزیران امور خارجه در 48 ساعت آینده به مذاکرات می پیوندند این تحول در روز یکشنبه را به «فینال هسته یی وین» تعبیر کرد و نوشت: وزرای خارجه سه کشور اروپایی و همچنین وزیر امور خارجه امریکا چمدان سفر به وین را بسته اند و همین امروز و فردا راهی مذاکرات هسته یی می شوند؛جایی که شاید وزرای امور خارجه روسیه و چین در آن غایب باشند. هر چند روسیه و چین اعلام کرده اند که به احتمال فراوان وزرای خارجه آنها در این نشست غایب خواهند بود اما به نظر نمی رسد این غیبت چندان ضربه جدی به مذاکرات باشد.

روزنامه ی «آرمان» هم سرمقاله ی خود را به موضوع هسته یی اختصاص داد. «مذاکرات هسته ای شکننده است؟» عنوان این سرمقاله است که در آن به قلم «سیدعلی خرم» سفیر و نماینده اسبق دایم ایران درسازمان ملل متحد- ژنو آمده است: با سپری شدن 10روز از مذاکرات وین6، پیشرفت هایی در نگارش متن توافقنامه جامع هسته ای صورت گرفته است. در سایه ملاقات ها و دیدارهای دوجانبه تیم ایرانی و گروه 1+5، بسیاری از اختلاف نظرها کاهش یافته یا برطرف شده و به پاک شدن متن پر از پرانتز کمک نموده است. به عبارت دیگر اکنون متن توافقنامه با تعداد کمتری از موضوعات اختلاف برانگیز روبه روست اما همین موضوعات بسیار تعیین کننده و جدی و محتوایی هستند.

«کلام معیار» هم عنوان یادداشت روزنامه ی «جوان» است که در آن با اشاره به بیانات چند روز گذشته ی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسوولان نظام در خصوص لزوم خنثی سازی تلاش دشمن برای ایجاد تغییر در محاسبات مهم ایران، از موضوع هسته یی ایران به عنوان یکی از این محاسبات یاد شد که دشمن قصد تاثیر گذاری بر آن برای رسیدن به اهداف خود را دارد.

به نوشته ی جوان، روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 و چشم انداز مبهم حصول به توافق و تبعات احتمالی آن بر فضای سیاسی و اجتماعی به گونه ای است که نظام سلطه از طریق این مذاکرات، تلاش دارد ظرفیت های ایران را برای تحقق اهداف خود که در بند اول به آن اشاره رفت، مدیریت کند.



*** غزه در آتش و خون، برزیل غرق در شادی!

اوج گیری بمباران های هوایی غزه از طرف ارتش رژیم صهیونیستی از آن جا که به فاجعه یی انسانی تبدیل شده است، یکی از سوژه های مهم خبرها و یادداشت های روزنامه ها بود.

روزنامه ها بیش از همه بر همزمانی معنادار حملات رژیم صهیونیستی به غزه با مسابقات جام جهانی فوتبال تاکید داشتند که این همزمانی به صورت تاسف باری از توجه به جنایات صورت گرفته در غزه کاسته است.

«ما و این غفلت عمیق!» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «جمهوری اسلامی» در خصوص حوادث اخیر در غزه است که در آن با اشاره به همزمانی معنادار تحولات خونبار در کشورهای مسلمان منطقه با جام جهانی فوتبال برزیل که به انحراف ذهن مردم ایران از تحولات کشورهای همسایه انجامیده، آمده است: این واقعیت تلخ را بپذیریم که این روزها در همین ایران مسلمان انقلابی، افراد زیادی وجود دارند که چون ششدانگ حواسشان به جام جهانی برزیل است اصولاً خبر نشده اند که صهیونیست ها چه بلائی بر سر مردم غزه آورده اند.

در ادامه ی این یادداشت می خوانیم: ما نمی توانیم آینده ی خود را از این تحولات جدا بدانیم و باید بپذیریم که ما هم از آنچه بر سر ملت های منطقه خواهد آمد سهمی داریم. تردید نکنیم که سرنوشت غزه و عراق و سوریه در سرنوشت ما هم اثر خواهد داشت.

روزنامه ی «ابتکار» هم یادداشتی را با عنوان «دوباره غزه! دوباره غزه!» منتشر کرد که در این یادداشت نیز بر هم زمانی جام جهانی فوتبال برزیل و حملات هوایی به غزه و در نتیجه غفلت از فاجعه هایی که همه روزه درغزه صورت می گیرد اشاره شده است.

در این یادداشت آمده است: غزه جایی است که خبرهایش بعد از جام جهانی پخش می شود، بعد از دیدن شوت های زیبا، سیوهای دقیق. به قول آرنت «فاجعه وقتی است که شر به امری پیش پا افتاده بدل شود»، ابتذال شر در غزه، آن را بدل کرده است به منطق زندگی روزمره و امری عادی که از شدت غیر عادی بودن عادی شده است. غزه همان جایی است در سطح که از شدت رؤیت پذیر بودن رؤیت ناپذیر شده است چرا که شر در آنجا به امری پیش پا افتاده بدل شده است.



*** راه های خروج از رکود اقتصادی

یکی از مهمترین دغدغه های اقتصادی دولت، خروج از وضعیت رکود و ایجاد رونق اقتصادی است. این موضوع امروز سوژه تعدادی از یادداشت های امروز روزنامه ها بود.

روزنامه ی «شرق» هم در یاددشتی با عنوان «مسیرهای رشد اقتصادی» به قلم «مسعود نیلی» اقتصاددان نگاهی به راه های مهار چالش های اقتصادی و رسیدن به رشد اقتصادی و زدودن فقر انداخته است و در آن به گونه یی مفصل به تبیین نظری مسیرهای رشد اقتصادی در یک کشور پرداخته است.

در سر آغاز این یادداشت آمده است: موضوع تفاوت در ابعاد بزرگ سطح رفاه در کشورهای مختلف جهان، سال های طولانی است که توجه اقتصاددانان را به خود جلب کرده است. اینکه چرا جمعیت کثیری از مردم در مناطقی از جهان در فقر و تنگدستی زندگی می کنند و بقیه، در نقاطی دیگر، از استاندارد زندگی در سطوح بسیار بالا برخوردارند، شاید پایه ای ترین سوالی است که نه فقط در محدوده علم اقتصاد و نه فقط در محدوده سایر حوزه های علوم اجتماعی، بلکه حتی در ذهن غیرمتخصصان نیز به عنوان چالش جدی مطرح است. نظریات اولیه رشد اقتصادی، در پاسخ به سوال ذکرشده، توجه خود را به دو عامل انباشت سرمایه و رشد تکنولوژی معطوف کرده بود. براساس این نظریات، رمز دستیابی به «سطح» بالاتر درآمد سرانه، از طریق سرمایه گذاری بیشتر و «رشد» بالاتر اقتصادی، به وسیله رشد بیشتر تکنولوژی گشوده می شد.

روزنامه ی «رسالت» نیز سرمقاله ی خود با عنوان «دلایل تداوم رکود تورمی چیست؟» به قلم «محمد کاظم انبارلویی» مدیر مسوول این روزنامه را به چالش های اقتصاد کشور اختصاص داد و نوشت: اکنون ملت ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی است. سرویس های جاسوسی سفارتخانه های دشمن در تهران بیشتر از آنکه متمرکز در حوزه سیاست، مسائل نظامی و هسته ای باشند در حوزه بازار ، اقتصاد و محیط کسب و کار ما مستقر هستند.

در ادامه ی این سرمقاله با نگاهی نقادانه نسبت به سیاست های اقتصادی دولت یازدهم آمده است: قرار بود شورای گفتگو در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و قانون برنامه پنجم توسعه، در نقش ستاد مشترک جنگ اقتصادی عمل کند وقتی این ستاد اکنون تعطیل یا نیمه تعطیل است.اینکه راهبردهای اقتصاد مقاومتی تاکنون عملیاتی نشده و بر زمین مانده است برای این است که « صف» و « ستادی» سامان نیافته است.

در ادامه ی این یادداشت با ارایه ی راهکارهایی به دولت برای خروج از رکود تورمی آمده است: اگر دولت به این سمت نرود رکود تورمی همچنان ادامه خواهد داشت. دلیل عمده تداوم رکود تورمی بی سروسامانی « ستاد» و « صف» و بی حساب و کتابی برنامه های اقتصادی دولت است و حداقل این بخش ربطی به تهدیدها و تحریم های اقتصادی آمریکا ندارد .

در سرمقاله ی روزنامه ی «دنیای اقتصاد» هم با عنوان «مختصات سیاست ضدرکود تورمی» آمده است: به جهت سیاست های انبساطی شدید پولی در دولت های نهم و دهم، در رکود تورمی دو سال اخیر، شاهد جهش بالای قیمت ها بوده ایم.

تسهیل گردش مالی فعالان اقتصادی با موسسات مالی خارجی،ثبات سیاست ها در بازارهای مالی، تاکید بر افزایش تامین مالی از بازار سرمایه، رعایت اولویت اعطای تسهیلات اعتباری به بخش های اشتغال زا، ضرورت تعیین تکلیف بدهی های معوقه به بانک ها، تعریف پیکره های جدید پولی و احتراز از تشدید و تجدید بیماری هلندی اقتصاد کشور از جمله راهکارهای پیشنهادی نگارنده ی این سرمقاله برای خروج اقتصاد ایران از رکود تورمی است.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهشم**9282**2054
کد N387487

وبگردی