آفتاب
ششمین دور مذاکرات هسته ای ؛

وزیران خارجه چین و روسیه به وین نمی‌روند/ مذاکرات ظریف با همتایان غربی در1+5

وزیران خارجه چین و روسیه به وین نمی‌روند/ مذاکرات ظریف با همتایان غربی در1+5

برخی از وزیران امور خارجه 1+5 از جمله وزیران امور خارجه آمریکا ، آلمان و انگلیس امروز برای تصمیم گیری در خصوص موضوعات اختلافی وارد وین خواهند شد .

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه رایزنی های ایران و کشورهای 1+5 در وین که از روز چهارشنبه 11 تیر ماه برگزار شد امروز وزیران خارجه کشورها به دعوت کاترین اشتون به وین سفر می کنند.

بر اساس این گزارش وزیران خارجه روسیه و چین اعلام کرده اند که به وین سفری نخواهند داشت اما وزیران خارجه انگلیس ، آلمان و آمریکا برای حضور در مذاکرات اعلام آمادگی کرده اند.

جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا که سفری به افغانستان داشت امروز وارد وین خواهد شد .

منابع آمریکایی خبر داده اند که امروز جان کری پس از ورود به وین دیدار دو جانبه ای با وزیر امور خارجه کشورمان خواهد داشت .

مذاکرات برای نگارش متن در وین در سطح معاونان چندین دور طی روزهای گذشته برگزار شد و مذاکرات دو جانبه و چند جانبه نیز بین هیأت ها به ویژه ایران و آمریکا صورت گرفته است . ایران و آمریکا از روز اول مذاکرات چندین دور مذاکرات سه جانبه در سطح وزیر خارجه و معاونان با حضور ویلیام برنز و  وندی شرمن داشته اند.

اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پیش از این اعلام کرده بودند که حضور  وزیران امور خارجه در وین به معنای حصول توافق نیست بلکه اختلافات اساسی پابرجاست و وزیران برای تصمیم گیری درباره راه حل های پیشنهادی در وین حاضر می شوند.

دو طرف تا 29 تیر ماه فرصت دارند که کار نگارش متن توافق جامع را که گفته می شود اختلاف های اساسی درباره آن وجود دارد به پایان برسانند. در صورت عدم حصول توافق این امکان وجود دارد که توافق ژنو به مدت 6 ماه یا کمتر از آن تمدید شود.

رسانه های غربی در گزارش های متعدد تأکید داشته اند که مهم ترین اختلاف موجود در مورد تعداد سانتری فیوژها است . منابع رسمی ایرانی هیچ گونه خبری درباره اختلافات موجود و پیشنهادها مطرح نکرده اند.

مقام معظم رهبری در سخنرانی که هفته گذشته در جمع مسئولان نظام داشتند،  مسئله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به 10 هزار سو راضی کنند البته ابتدا از 500 سو و 1000 سو شروع کردند، که «10 هزار سو محصول حدود 10 هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالیکه به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، 190 هزار سو است.

ایشان حرف امریکاییها را که به بهانه نگرانی از سلاح هسته ای، با دانش و فناوری بومی هسته ای ایران مخالفت می کنند، ناحق و غیر منطقی دانستند و گفتند: تضمین برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای، راههای مشخص و دستگاههای مسئولی دارد که جمهوری اسلامی ایران اشکالی در این موضوع نمی بیند و تضمین هم شده است، اما امریکا حق ندارد در مورد احتمال دستیابی کشورها به سلاح هسته ای اظهار نگرانی کند، زیرا خود امریکا از این سلاح استفاده کرده و اکنون نیز چند هزار بمب هسته ای دارد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به امریکاییها افزودند: با پرونده ای که شما درباره  استفاده از سلاح هسته ای دارید نگرانی در مورد سلاح هسته ای به شما مربوط نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی نیز درباره اظهارات مقام معظم رهبری درباره نیاز به ۱۹۰ هزار سوگفت: بنا بر بررسی‌های انجام شده، ما سالانه به این مقدار واحد کار جداسازی نیاز داریم که سوخت سالانه نیروگاه بوشهر را تأمین کنیم و اگر سه نیروگاه مثل بوشهر را داشته باشیم، نیاز به سه تا ۱۹۰ هزار سو داریم. 

اما یکی از موارد اختلافی دیگر که از سوی رسانه ها مطرح می شود بحث سایت غنی سازی فردو است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره نیز سه پیشنهاد مطرح شده را عنوان کرد.

صالحی گفت: سایت غنی سازی فردو عنوان کرد: فردو یک مرکز تحقیقاتی و مکمل نطنز است و به خاطر تهدیداتی که کردند و ملت ایران ملت هوشیار و هوشمندی است و نمی نشیند به انتظار کاری که دیگران انجام دهند و به همین خاطر سایت فردو را ساخت که مصون از حملات هوایی است و از کل فناوری غنی سازی کشورمان صیانت می کند.

وی افزود: در این سایت قریب به 2 هزار و چند صد ماشین سانتریفیوژ نصب شده داریم ۶۰۰ ماشین نصب شده دیگر داریم که ۵ درصد تولید می کند و در حال حاضر در فردو اورانیوم 5 درصد تولید می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیشنهاد آنها تعطیلی این سایت بود، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد آنها مضحک بوده است. پیشنهادهای مختلفی برای آینده فردو است که هم مرکز تحقیق و توسعه باشد به اضافه اینکه بتواند ایزوتوپ های پایدار تولید کند که این پیشنهاد روس ها بوده که این نیاز به سانتریفیوژ دارد. الان پیشنهادهای متعددی در رابطه با فردو مطرح است، ولی مطلبی که رهبری هم فرمودند این مرکز باید به عنوان مرکز تحقیق و توسعه و پشتیبان نطنز مدنظر قرار گیرد، به اضافه فعالیت های دیگری که می توان در فردو انجام داد. منطقه وسیعی است و آنها هم پیشنهاد دادند که می توان آزمایشات فیزیکی را انجام دهیم و با توجه به اینکه بیش از ۸۰ متر زیر زمین است تشعشات کیهانی از آنجا عبور می کند و ما آنجا می توانیم آشکارساز بگذاریم. ما گفته ایم آمادگی داریم با طرف های مقابل همکاری کنیم.

این امیدواری وجود دارد که با حضور وزیران امور خارجه در مورد این اختلافات طرف ها به تصمیم واحدی دست یابند. 

 

کد N387469

وبگردی