آفتاب
قادری:

با حرکت لاک‌پشتی مجلس به‌جایی نمی‌رسیم

با حرکت لاک‌پشتی مجلس به‌جایی نمی‌رسیم

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه توافق در مذاکرات هسته‌ای پایان تمام مشکلات نیست، گفت: اگر چه با انجام توافق محدودیت‌ها مانند گذشته نخواهد بود اما اگر خیلی هم امیدوار باشیم که همه روزنه‌ها باز شود، ساده‌انگارانه است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه توافق در مذاکرات هسته‌ای پایان تمام مشکلات نیست، گفت: اگر چه با انجام توافق محدودیت‌ها مانند گذشته نخواهد بود اما اگر خیلی هم امیدوار باشیم که همه روزنه‌ها باز شود، ساده‌انگارانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، جعفر قادری شامگاه جمعه(20 تیرماه) در نشست هم‌اندیشی با گروه‌های مختلف مردم شیراز، گفت: استنباط برخی این است که اگر توافق شده و قراردادی امضا شود، بهانه‌ای برای گیر دادن وجود نخواهد داشت، اما نامه 300 نماینده کنگره و سنای آمریکا نشان داده که اینگونه نیست.

وی با اشاره به درخواست نمایندگان سنا و کنگره از رئیس جمهور آمریکا برای دخالت آنان در رفع محدودیت‌ها و اشکال‌گرفتن از موضوع حقوق بشر در ایران، گفت: علی‌رغم آنکه به ‌واسطه شرایط اوکراین، اجماع بین طرف‌های مذاکره کننده ایران بعید خواهد بود، اما برخی موضوعات اثبات می‌کند که بحث هسته‌ای بهانه‌ای بیشتر نبوده و حالا موضوع حقوق بشر را مطرح کرده‌اند.

قادری با بیان اینکه ایران اسلامی باید با توجه به اقتصاد مقاومتی، به توانمندی کامل برسد، به طرح و بررسی مشکلات داخلی پرداخت و گفت: اکنون به وزارت نیرو سوخت مجانی می‌دهیم اما هزینه تبدیل سوخت به انرژی برق به ازای هر کیلووات 90 تومان است حال آنکه قبلا این برق را 40 تومان و حالا که گران شده 50 تومان می‌فروشیم.

وی با یادآوری اینکه حدود 27 تومان از این مبلغ به یارانه‌ها اختصاص یافته و مابقی به وزارت نیرو پرداخت می‌شود، گفت: این موضوع موجب بدهکار شدن وزارت نیرو به شرکت‌های پیمانکاری شده و اگر امسال و سال آینده خاموشی نداشته باشیم،‌ هنر کرده‌ایم.

قادری با تصریح اینکه تکنولوژی تولید برق در کشور بومی شده است،‌گفت: علت کمبود انرژی مطالبات معوق شرکت‌هایی نظیر مپنا است که حدود 8 هزار میلیارد تومان مطالبات دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز به دیون دولت بین 5 تا 7 هزار میلیارد افزوده خواهد شد،‌گفت: اگر نخواهیم به شکل ضربتی کار انجام دهیم، موفق نخواهیم بود و انتظارات برآورده نمی‌شود، به این شکل که در مجلس لاک‌پشتی عمل کار انجام می‌شود، کارها به‌جایی نمی‌رسد.

قادری با بیان اینکه بازار مسکن و بورس ملتهب است، افزایش 20 درصدی قیمت خودرو را موجب نارضایتی نمایندگان مجلس و مردم دانست و تاکید کرد: مشکلات جدی‌تر از آن است که فکر می‌کنیم، اگرچه نرخ تورم مهار شد، اما رکود موجود در کشور مشکل ساز است.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین مشکل آب را یک موضوع ملی دانست و با اشاره به صدور اجازه رهبری برای مهار آب‌های مرزی، گفت: امکان تولید 10 هزار مگاوات برق و 2 میلیارد متر مکعب آب وجود دارد،‌حال آنکه نیاز کلان‌شهری مانند شیراز در هر سال تنها 100 میلیون متر مکعب آب است.

وی با اشاره به برخی عقب‌ماندگی‌ها در فارس، کمبود 50 هزار خط تلفن ثابت، نیاز به 100 هزار پورت اینترنت و 30 هزار تلفن ثابت برای مسکن مهر و ... را از جمله موارد مورد نیاز در این استان دانست و گفت: تامین این نیازها 140 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اگرچه باید تلاش کنیم تا عقب‌ماندگی‌های مخابرات از نظر شاخص‌هایی نظیر ضریب نفوذ تلفن ثابت و اینترنت حل شود.

قادری به پیگیری و امیدهای ایجاد شده برای رفع مشکلات و اجرا و احداث 5 پتروشیمی، آلومینیوم جنوب فارس، فولاد نی‌ریز، بی‌کربنات سدیم فیروزآباد، سنگ‌آهن نی‌ریز و نیکل بوانات به‌عنوان صنایع‌شاخص این استان اشاره و اضافه کرد: ترک تشریفات برای واگذاری خط آهن شیراز-بوشهر-عسلویه محقق شده است.

وی پیشرفت آزاد راه شیراز اصفهان را قابل قبول دانست و ابراز امیدواری کرد که با توجه به واگذاری قطعه آخر کمربندی شیراز به پیمانکار، این طرح نیز در آینده نزدیک تکمیل شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس بابیان اینکه شرکت هواپیمایی فارس ایر توسط یک سرمایه‌گذار فارسی خریداری شده است، از آماده شدن مقدمات راه‌اندازی شرکت حمل و نقل ریلی بومی در فارس خبر داد و اضافه کرد: منطقه ویژه سلامت نیز تعیین تکلیف شده است.

قادری با بیان اینکه طرح احداث ترمینال خارجی فرودگاه شیراز با همکاری شهرداری در حال پیگیری است، گفت: نمایشگاه بین‌المللی فارس از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته شاهد سرمایه‌گذاری شاخص نبوده و برخی نهادها نه خودشان توان سرمایه‌گذاری دارند نه اجازه سرمایه‌گذاری به دیگران می‌دهند، اگر کار به همین منوال جلو برود، مجبور خواهیم شد موضوع را رسانه‌ای کنیم.

وی با ابراز امیدواری برای بهره‌برداری از خط دوم آب‌رسانی به شیراز در سال آینده، تاکید کرد: با توجه به شرایط ویژه استان فارس باید معاونت‌های گردشگری و انتظامی در این استان راه‌اندازی شده و تعداد مشاوران استاندار نیز برای ایجاد سهولت دسترسی به مدیر ارشد استان، افزایش داشته باشد.

قادری با بیان اینکه همه باید با حفظ نگاه‌های سیاسی در توسعه استان کمک کنند، راه‌اندازی شورای گفت و گو را اقدامی درخور توجه و تاثیرگذار دانست و گفت: به‌دلیل آنکه تعداد وزرای فارس حاضر در کابینه به نسبت دولت قبل کمتر شده، توان اثرگذاری نمایندگان نیز کمتر شده است.

وی ادامه داد: از طرفی اتفاقاتی در مجمع نمایندگان می‌افتد که خوب نیست، فشار برای تغییر و تحول مدیران مسیر قابل قبولی نیست، اگر چه ادعا نمی‌کنم که کار ما 100 درصد موفقیت آمیز و قابل قبول بوده است.

قادری گفت: در مباحث سیاسی همه نگاه ما را می‌دانند، نگاه‌ما (نمایندگان شیراز) ثابت بوده، حتی زمانی که امکان حذف ما نیز وجود داشته است، اینگونه نبوده که دولت عوض شود و نگاه ما هم تغییر کند، چهارچوب‌های سیاسی را حفظ کرده‌ و در عین‌حال برای توسعه استان و کشور همراهی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اینکه بیاییم و برای حفظ جایگاه خود، نگاهمان را تغییر بدهیم، صحیح نیست، اینگونه رفتارها باعث می‌شود که در جریان‌های مختلف روی ما حساب باز نمی‌کنند، اگر در همه جناح‌ها نیروهایی داشتیم که نگاهشان تغییر نمی‌کرد، در مجلس هم روی ما حساب می‌کردند.

قادری گفت: در مدیریت کلان استان هم اگرچه نگاهمان متفاوت بوده اما امروز معتقدیم فضای نسبتا آرامی در فارس برقرار است، هرچند در عزل و نصب‌ها نگاه ما دیده نمی‌شود، اما تندروی و کندروی نداریم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: سرمایه‌گذار که معصوم نیست، همین‌که در شرایط فعلی جلو آمده و سرمایه‌خود را برای توسعه استان به‌کار می‌گیرد، باید ممنون او بود و دستش را فشرد و حمایت کرد، اگر بنا باشد در همه مسائل ریز و جزئی وارد شویم که نمی‌شود، همه باید سعه صدر داشته باشیم تا کارها به نفع مردم و به صلاح جامعه، جلو برود.

انتهای پیام

کد N387453

وبگردی