آفتاب

تاکید هیگل بر همکاری آمریکا و ژاپن/حمایت توکیو از واشنگتن در صورت حمله به کشتی آمریکایی

تاکید هیگل بر همکاری آمریکا و ژاپن/حمایت توکیو از واشنگتن در صورت حمله به کشتی آمریکایی

تاکید ژاپن بر حمایت از آمریکا در صورت حمله به کشتی ناوگان دریایی ایالات متحده و واکنش وزیر دفاع آمریکا به اظهارات همتای ژاپنی در این باره از جمله تحولات ژاپن به شمار میرود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ایتسونوری اونودرا" وزیر دفاع ژاپن در سفر به آمریکا در بازدید از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی ضمن دفاع از سیاستهای نظامی‌ جدید خود در زمینه اقدام نظامی تاکید کرد که هر اقدامی را برای کمک به متحد خود در صورت حمله به کشتی ناوگان دریایی ایالات متحده که برای دفاع از ژاپن اعزام شده اند، انجام می دهد.

ایتسونوری اونودرا همچنین از توافق دو کشور در زمینه تجدید نظر درباره راهبردهای همکاری دفاعی ژاپن-آمریکا و فناوری و تجهیزات نظامی خبر داد.

اظهارات وزیر دفاع ژاپن درحالیست که چین در واکنش به تصمیم ژاپن برای تفسیر قانون اساسی صلح آمیز خود، آن را تحریک آمیز خوانده که تنها باعث افزایش در روابط پکن و توکیو می شود.

رویترز نیز با اشاره به راهبرد جدید نظامی ژاپن و تصمیم این کشور برای افزایش 2.6 درصدی هزینه‌ های نظامی خود و خرید هواپیماهای هشدار سریع، خودروهای گشت گارد ساحلی و هواپیماهای ترابری در پنج سال آتی به نگرانی پکن درباره تصمیم ژاپن برای تقویت قوای خود در قبال پکن باره پرداخت و نوشت:  سیاست ژاپن باعث افزایش نگرانی شدید همسایگان آسیایی این کشور و جامعه بین‌ الملل می شود.

تصمیم ژاپن درست در زمانی است که تنشهای ارضی در شرق آسیا میان چین و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسیده است.

جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در دریای چین شرقی در اختیار ژاپن است. این جزایر را ژاپنی ها سنکائو و چینی ها دیائویو می نامند.

در همین رابطه چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا این تصمیم را جسورانه، تاریخی و چشمگیر خوانده که باعث افزایش همکاری در امنیت منطقه‌ و سطح جامعه جهانی می شود.

وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر ضرورت و اهمیت همکاری آمریکا و ژاپن برای مقابله با تهدیدها و بحران‌ ها و در دست گرفتن ابتکار عمل دفاعی در آسیا از سوی توکیو پیمان همکاری آمریکا و ژاپن را لازمه صلح و رفاه و ثبات در منطقه آسیا – اقیانوسیه خواند.

هیگل و ایتسونوری اونودرا همچنین درباره نیروهای آمریکایی در شبه جزیره اوکیناوا، شرایط منطقه آسیا-اقیانوسیه و موشک‌ های پرتاب شده توسط کره شمالی مذاکره کردند.

کد N387391

وبگردی