آفتاب

توافق اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین برای ایجاد مکانیسم رایزنی

توافق اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین برای ایجاد مکانیسم رایزنی

اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین در جریان نشست سه‌ جانبه در سطح وزیران موافقت کردند تا برای بررسی تاثیرات اجرایی توافق همکاری کی‌یف - بروکسل و رسیدگی به نگرانی‌های مسکو، مکانیسم رایزنی ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، اتحادیه اروپا در یک بیانیه "نتایج مشترک" گفت: اگر چه این توافقات تجاری جدید با هدف ایجاد تاثیرات مثبت اقتصادی برای تمام احزاب شرکت‌کننده امضا شده، اما ممکن است اجرای آن‌ها موجب بروز خطرات بالقوه اقتصادی میان روسیه و اوکراین شود.

براساس این بیانیه، این مکانیسم رایزنی در وهله اول بر مقررات فنی، استانداردها، اداره گمرک، روندهای ارزیابی‌های توافقی و اقدامات بهداشتی و بهداشت محیط و غیره متمرکز است که از اجرای توافقنامه همکاری میان اتحادیه اروپا و اوکراین که ماه گذشته میلادی امضا شده، نشات می‌گیرد.

روسیه تا 20 ژوئیه سال جاری میلادی فهرستی از نگرانی‌های مشخص یا خطرات بالقوه را منتشر خواهد کرد. براساس این فهرست، رایزنی‌های دوجانبه به منظور تبادل نظر و تحقیق برای راه حل‌های احتمالی در خصوص چنین خطرات و نگرانی‌هایی در سطح کارشناسان برگزار خواهد شد. زمانی که مشارکت اتحادیه اروپا لازم باشد، کارشناسان این اتحادیه به روند رایزنی‌های دوجانبه خواهند پیوست.

در ادامه این بیانیه آمده است، این کارشناسان تلاش خواهند کرد تا برای نگرانی‌ها و خطرات احتمالی راه حلی پیدا کنند و چنین مسائلی را که نیاز به مذاکره دارد، شناسایی خواهند کرد. کارشناسان موظفند تا اول ستپامبر سال جاری میلادی گزارش اولیه را تهیه کنند.

در این بیانیه آمده است: این وزیران در نشست سه جانبه موافقت کرده‌اند که به منظور بازبینی نتایج اقدامات کارشناسان و مذاکره درباره راه حل‌های احتمالی برای مسائل باقی مانده، 12 سپتامبر سال جاری میلادی در بروکسل مجددا دیدار کنند.

تحریم‌های کانادا علیه 14 جدایی‌طلب روس‌گرا

در همین حال جان برد، وزیر امور خارجه کانادا گفت، این کشور علیه 14 تن دیگر از گروه‌های جدایی‌طلب حامی روسیه در اوکراین تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت سفر اعمال می‌کند.

در بین این 14 تن، والری ولادیمیروویچ کائوروو، رئیس خودخوانده جمهوری نووروسیا که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درخواست استقرار نیرو کرده است، قرار دارد. ترجمه نووروسیا "روسیه جدید" است و یک واژه حامی روسیه برای منطقه‌ای در جنوب شرق اوکراین محسوب می‌شود.

جان برد به روسیه تاکید کرد تا ارسال سلاح و اعزام شبه‌نظامیان به اوکراین را متوقف کند. وی افزود: مسکو باید از مبارزات تبلیغاتی تحریک‌آمیز خود علیه اوکراین دست بردارد. کانادا از روسیه می‌خواهد تا تعداد نیروهای مستقر خود در مرزهای اوکراین را کاهش دهد.

کانادا تاکنون علیه چندین فرد و شرکت روسی و اوکراین تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت‌های سفر اعمال کرده است.

انتهای پیام

کد N387272

وبگردی