آفتاب

مهاجرت اقلیت ها از شمال عراق، آنها می خواهند زنده بمانند

مهاجرت اقلیت ها از شمال عراق، آنها می خواهند زنده بمانند

بغداد- ایرنا- هزاران شهروند عراقی، پس از آن که تشکیلات تروریستی داعش، آنان را ˈبندگان شیطانˈ نامید و مهدورالدم خواند، خود را برای مهاجرتی سخت به خارج از عراق آماده کرده اند.

تشکیلات داعش، ˈایزدی هاˈ (یزیدی ها)، یک اقلیت مذهبی در شمال عراق را که هزاران سال است در عراق سکنی دارند، بنده شیطان خوانده و خانه هایشان را ˈخانه های کفرˈ توصیف کرده است.

در حال حاضر حدود 500 هزار تن از اقلیت ایزدی، در شمال عراق، به ویژه در شهرهای سنجار و شیخان ساکن هستند.

ˈآزادˈ یکی از این ایزدی هاست که در گزارش ˈوای نیوزˈ، سایت خبری عراقی، از وی یاد شده است.

این مرد حدودا 35 ساله که سرگرم کار و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است، حالا دست زن و بچه را گرفته و شبانه قصد خروج از عراق را دارد.

او برای گریز از مرگ و نجات خانواده اش، سفر سختی را شروع کرده، چرا که داعش از سه طرف سنجار را به محاصر درآورده و او باید از مسیری سخت، به ترکیه برود تا از آن جا به یکی از کشورهای اروپایی برسد.

آزاد در ترکیه کسی را دارد که برای اقامت موقت در آن جا و انجام ترتیبات مهاجرت به یک کشور اروپایی، کمکش کند، اما خیلی از خانواده های این اقلیت در شمال عراق، نه تنها کسی را آن سوی مرزها ندارند، بلکه پول کافی هم ندارند و تنها به امید کمک های سازمان های بین المللی راهی این سفر ناخواسته می شوند.

ایزدی ها هزاران سال است که در عراق زندگی می کنند و هم اکنون جمعیت شان 500 هزار نفر است، اما بیش از 60 هزار ایزدی نیز در سایر نقاط جهان زندگی می کنند. معبد مقدس ایزدی ها موسوم به ˈلالشˈ نیز در عراق واقع است.

ˈدخیلˈ 29 ساله از دیگر ایزدی هایی است که به خبرنگار عراقی گفته، فرار و مهاجرت از کشور را حق خود می داند، پس از آن که گروه های تندرو بر اغلب مناطق شمال عراق تسلط یافته اند.

او انتظار دارد سازمان های بین المللی برایشان فضایی در کشورهای آزاد جهان فراهم کنند تا بتوانند بدون ترس از مرگ بقیه عمر خود را بگذرانند.

مقامات قضایی در سنجار، از صدور مجوز برای خروج شهروندان جلوگیری می کنند و یک منبع گفته که این روش و رفتار ناشی از سراسیمگی و عصبیتی است که بیشتر در جوانان بروز می کند. با این همه، آنان که می توانند مهاجرت کنند، حاضر نیستند ریسک زندگی در عراق را بیش از این بپذیرند.

جمیل سعید یک اقلیت ایزدی، که در آلمان بسر می برد و حالا سرگرم خارج کردن خانواده اش از عراق است، می گوید پشیمان است به خاطر روزهایی که در عراق، به خاطر جنگ های بی پایانش زیسته است.

داعش ، از یک ماه پیش عملا در شمال عراق، دست به یک عملیات پاک سازی قومی و مذهبی زده است، هزاران نفر تاکنون کشته و صدها هزار تن آواره شده اند.

آدم ربایی با هدف باج خواهی از جمله اقدامات داعش در مناطق تحت سیطره اش در شمال عراق است.

آنها برای آزادی گروگان های ایزدی خود برای هر کدام 50 هزار دلار خواسته بودند.

جنگجویان داعش، در موصل کشتارهای زیادی کردند که نام آن را می توان کشتارهای مذهبی و قومی نام نهاد و در میان آنان تعدادی هم از اقلیت ایزدی کشته شده اند، از جمله 15 جوان در زندان ˈبادوشˈ در موصل که مرتد شناخته شده و اعدام شدند.

در استان موصل، علاوه بر ایزدی، اقوام دیگری هم چون ترکمن ها و مسیحیان آشوری ساکن بوده اند که حالا مجبور به کوچ اجباری شده و به مناطقی در کردستان عراق پناه برده اند.

هنوز آمار دقیقی از قربانیان خشونت های داعش در عراق در دست نیست، اما فیلم ها و تصاویر انتشار یافته در شبکه های اجتماعی حکایت از کشتار جمعی و نوعی پاک سازی قومی و مذهبی از سوی این گروه در مناطقی حکایت دارد که توانسته اند آن جا را به تصرف خود در آورند.

خاورم**1770**7074**1446
کد N387009

وبگردی