آفتاب

32 کشته و 21 زخمی طی 2 انفجار در کرکوک/تسلط کردها بر میدان‌های نفتی کرکوک

32 کشته و 21 زخمی طی 2 انفجار در کرکوک/تسلط کردها بر میدان‌های نفتی کرکوک

ایسنا نوشت:

در پی انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در جنوب غرب کرکوک، 32 تن کشته و 21 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع آگاه در عراق اعلام کردند، در پی انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده توسط دو عامل انتحاری که ایست بازرسی نیروهای امنیتی کرد در جنوب کرکوک را هدف قرار دادند، 32 تن کشته و 21 تن زخمی شدند.

از سوی دیگر، یک منبع عالی رتبه در دولت اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد که نیروهای کرد کاملا میدان‌های نفتی در کرکوک واقع در شمال عراق را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت اقلیم کردستان مجبور شد تا برای محافظت از زیرساخت عراق دست به کار شود و این امر پس از آن صورت گرفت که اقلیم کردستان از تلاش‌های برخی مسئولان وزارت نفت عراق برای تخریب آن اطلاع کسب کرد.

این منبع گفت: از این به بعد این میدان‌ها تحت تصرف دولت اقلیم کردستان خواهد بود و ما پیش‌بینی می‌کنیم که عملیات در آینده‌ای نزدیک آغاز شود و نیروهایی از اقلیم کردستان روز جمعه این میدان‌ها را تحت کنترل خود درآوردند.

این منبع مدعی شد: وزارت نفت عراق برنامه ریزی کرده بود تا خط لوله‌های در دست ساخت که سه میدان نفتی اصلی در کرکوک را به هم متصل می‌ساختند، تخریب کند.

در همین حال وزارت نفت دولت مرکزی عراق کنترل کردها بر تاسیسات نفتی در کرکوک را محکوم کرده و از کردها خواست برای اجتناب از "عواقب وخیم" هرچه سریع‌تر از آنجا عقب نشینی کنند.

پیشتر وزارت نفت عراق و منابعی در شرکت نفت اعلام کرده بودند که نیروهای پیشمرگ کرد دو میدان نفتی در نزدیکی کرکوک را تحت تصرف خود درآورده و کارگران عرب را اخراج و کارگران کرد را به جای آن‌ها آورده‌اند.

از سوی دیگر، احمد خلف دلیمی، استاندار الانبار اعلام کرد که بیش از 4000 داوطلب از استان‌های مختلف عراق به این استان آمده‌اند و این افراد داوطلب با اعضای داعش در اطراف الرمادی و همچنین در غرب الرمادی مبارزه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که نیروهای امنیتی این افراد داوطلب را به خودرو و تجهیزات مجهز می‌کنند.

در همین حال، بر اثر درگیری‌هایی که از روز جمعه میان نیروهای عراقی با اعضای گروه تروریستی و تکفیری داعش در غرب عراق ادامه دارد 11 نیروی پلیس عراق کشته شده و 24 تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، منابع در وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که اجرای حمله پهپادی که با هدف هلاکت رهبر داعش صورت بگیرد نیازمند موافقت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکاست و نمی‌توان بدون موافقت اوباما دست به این اقدام زد.

همچنین منابع امنیتی عراق اعلام کردند که تروریست‌ها به پایگاه نظامی در استان دیالی در شرق عراق یورش بردند.

عشایر نیز در استان الانبار اعلام کردند که اعضای گروه تروریستی داعش اولین دادگاه را در شهر قائم در غرب عراق تاسیس کردند.

این گروه از طریق بلندگوها از مردم خواست به این دادگاه بیایند و شکایت‌هایی را علیه هرکسی که می‌خواهند، ارائه دهند.

52261

کد N386985

وبگردی