آفتاب
رییس جهادکشاورزی شهرستان زنجان:

صنعت زنبورداری نیاز به توجه جدی دارد

صنعت زنبورداری نیاز به توجه جدی دارد

رییس جهادکشاورزی شهرستان زنجان با بیان این‌که عسل یکی از فرآورده‎های مهم طبیعی محسوب می‌شود، گفت: موانع زیادی در تحقق برنامه‎های خودکفایی در تولید عسل و فرآورده‎های آن وجود دارد که با برنامه‌ریزی‎های درست می‎توانیم در رفع این موانع گام برداریم.

"سیداحمد موسوی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان این مطلب، عنوان‌ کرد: شهرستان زنجان با برخورداری باغات و مراتع مناسب، در زمینه زنبورداری و پرورش زنبورعسل یکی از حوزه‎های مهم در ایجاد شغل و جذب سرمایه‎گذاری است.

وی افزود: در شهرستان زنجان با دارا بودن 29 هزار و 949 کلنی زنبورعسل، 207 هزار و 348 کیلوگرم عسل تولید می‌شود که این مقدار از 29 هزار و 490 کندوی مدرن و 459 کندوی سنتی (بومی) برداشت می‌شود.

موسوی به تعداد شاغلان فعال در عرصه زنبورداری اشاره و تصریح کرد: شاغلان فعال در این بخش 577 نفر هستند که 121 نفر به عنوان شغل اصلی و مابقی به‌عنوان شغل دوم مشغول به فعالیت در عرصه تولید عسل هستند.

رییس جهادکشاورزی شهرستان زنجان در ادامه یادآور شد: با توجه به مصرف سرانه عسل در کشور، مصرف شهرستان زنجان 405 تن است که با توجه به تولید شهرستان که در سال 92 حدود 210 تن بود که در مجموع 195 تن کمبود تولید عسل در زنجان محسوس بوده که از طریق سایر شهرستان‌ها و استان‎های هم‌جوار تأمین شد.

وی اظهار کرد: در سال 92 به دلیل بروز پدیده خشکسالی و گرد و غبار وارده و بیماری‎های زنبورعسل با کاهش تولید مواجه بودیم.

موسوی در ادامه تأکید کرد: مشکلات زیادی مانع تحقق برنامه‎های خودکفایی در زمینه تولید عسل و فرآورده‎های این ماده ارزشمند طبیعی وجود دارد که می‎توان به کم‌سواد بودن پیش از 80 درصد زنبورداران، وجود آفات و بیماری‏های زنبورعسل، وجود خشکسالی‎های متعدد که آسیب جدی در حوزه پرورشی زنبورعسل است، کمبود نقدینگی، عدم توسعه مناسب صنعت بیمه و عدم تخصیص اعتبار لازم جهت تسهیلات بانکی به زنبور اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد زمینه‎های آموزشی مناسب و حمایت مالی از صنعت زنبورداری می‎توان در زمینه ایجاد اشتغال پایدار گام‎های مناسب برداشت.

‌انتهای پیام

کد N386954

وبگردی