آفتاب
تحلیلگر لبنانی در گفتگو با مهر:

داعش میراث القاعده است/ چرایی توطئه تجزیه عراق

داعش میراث القاعده است/ چرایی توطئه تجزیه عراق

قاسم قصیر تحلیلگر لبنانی در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تشریح چرایی توطئه تجزیه عراق اعلام کرد که گروه تروریستی داعش میراث القاعده است.

قاسم قصیر کارشناس و تحلیلگر سیاسی لبنان در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره شکل گیری گروه تروریستی داعش و اهداف آن اظهار داشت: داعش نام مختصر دولت اسلامی در عراق و شام است. این گروه پیش از این تنها با نام دولت اسلامی در عراق فعالیت داشت اما پس از آغاز بحران سوریه و نفوذ این گروه به سوریه نام آن تغییر کرد و به دولت اسلامی در عراق و شام تغییر یافت. به عبارت دیگر داعش میراث القاعده در عراق است که ابومصعب الزرقاوی سرکرده آن بود و ادعا می کرد مخالف اشغال عراق توسط آمریکا است و با آمریکایی ها می جنگد اما اقدامات این گروه علیه اهل سنت و تشیع و همچنین مسیحیان عراق متمرکز شد که با نظرات القاعده مخالف بودند.

وی با بیان این مطلب افزود: القاعده سپس به سوریه نفوذ کرد و برای تشکیل خلافت و اجرای افکار سلفی و جهادی خود تلاش کرد. این افکار ترکیبی از تفکر وهابی و گرایشات سلفی جهادی بود که خواهان تشکیل دولت اسلامی طبق افکار و مفاهیم دلخواه این گروه بود. مخالفت با ایجاد مقبره، تخریب اماکن مقدس و کلیساها و مقابله با شهروندان مسیحی که به زعم خود آنها را صلیبی می نامند از جمله افکار این گروه به شمار می رود.

قاسم قصیر در ادامه گفت: داعش با همکاری دیگر گروه ها برای تشکیل خلافت اسلامی در سوریه و عراق تلاش می کند و در این زمینه با ابوبکر البغدادی سرکرده داعش به عنوان خلیفه مسلمین بیعت کرد.

تحلیلگر لبنانی درباره اهداف داعش از اقدامات تروریستی این گروه گفت: داعش ادعا می کند که خواهان اجرای احکام اسلامی طبق دیدگاه فقهی و فکری خود است. این گروه تمامی کسانی را که با افکار و آرائشان مخالف باشند تکفیر می کند و این حتی شامل گروه های سلفی و جهادی که با فکر و روش عملی و سیاسی داعش مخالف هستند نیز می شود.

وی تصریح کرد: اقدامات گروه تروریستی داعش بر خلاف اندیشه های دین مبین اسلام است دینی که دین رحمت، آزادی و تسامح است بنابراین با توجه به اینکه اقدامات داعش بر خلاف روح اسلام است پرسش های بسیاری را درباره اینکه چه کسانی در ورای این گروه قرار دارند به ذهن متبادر می کند.

قاسم قصیر درباره توطئه تجزیه عراق نیز گفت: طرح تجزیه عراق در شرایط کنونی طرح خطرناکی است زیرا به تجزیه منطقه از لحاظ مذهبی و نژادی منجر خواهد شد. کردها در عراق تلاش می کنند تا از تحولات کنونی برای تشکیل کشور مستقل در منطقه بهره برداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی و برخی طرف های آمریکایی حامی اسرائیل از توطئه تجزیه عراق سود می برند چرا که تجزیه منطقه از لحاظ مذهبی و نژادی، تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی را توجیه می کند بنابراین دشمنان امت عربی و اسلامی بیشترین بهره را از تجزیه عراق خواهند برد.

..............

مصاحبه: سمیه خمارباقی

کد N386804

وبگردی