آفتاب

بارزانی: باید نامزد جدیدی برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی شود

بارزانی: باید نامزد جدیدی برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی شود

رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه نوری مالکی یا باید ادعاهای خود علیه اقلیم کردستان را ثابت کند یا بهای آن را بپردازد از ائتلاف اتحاد ملی عراق خواست موضع خود را در خصوص روند سیاسی و نامزد آتی خود جهت تصدی پست نخست‌وزیری اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در دیدار با ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه گفته است: شش ماه قبل به بغداد نسبت به خطرناک بودن وقوع رخدادهای موصل هشدار داده بودیم اما متاسفانه آن‌ها توجهی نکردند. آن‌ها در تلاش هستند تا با مطرح کردن اتهامات علیه اقلیم کردستان، بر شکست‌شان سرپوش بگذارند.

وی در خصوص استقرار نیروهای پیشمرگ خود در مناطق مورد مناقشه گفت: نیروهای پیشمرگ از سال 2003 در آن مناطق حضور دارند. اگر پیشمرگ‌ها در این مناطق نبودند با عقب‌نشینی ارتش عراق، این مناطق تحت تسلط تروریست‌ها قرار می‌گرفت.

بارزانی عنوان داشت: در صورتی که قدرت در دست کسانی که در حال حاضر در راس هستند، باقی بماند عراق فرو خواهد پاشید و باید یک نامزد جدید برای تصدی پست نخست وزیری خود را کاندیدا کند.

وی از ائتلاف اتحاد ملی خواست موضع خود را در قبال روند سیاسی و نامزد آتی خود جهت تصدی پست نخست وزیری مشخص کند.

رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه اتهام‌های نوری مالکی، نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه کردستان عراق به اعضای داعش و تروریست‌ها پناه می‌دهد، اتهاماتی خطرناک است، گفت: نوری مالکی یا باید این ادعاها را ثابت کند و یا بهای این اتهامات را بپردازد.

ایاد علاوی نیز تاکید کرد که باید اصل توافق و همکاری براساس صلح ملی در عراق اجرا شود و نهادهای ملی به دور از طائفه‌گرایی تشکیل شوند.

از سوی دیگر، مسعود بارزانی در ییلاق صلاح الدین با اسامه نجیفی، رئیس فراکسیون متحدون دیدار کرد که در این دیدار "تحولات اوضاع عراق و سیاست‌های اشتباه مسئولان بغداد مورد بررسی قرار گرفت".

ائتلاف متحدون در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در خصوص چگونگی حل و فصل مشکلات و اجرای روند سیاسی و دستیابی به راه‌حلی مشترک میان فراکسیون سیاسی در پارلمان عراق گفت‌وگو کردند.

اسامه نجیفی در این دیدار از بارزانی، دولت و مردم کردستان قدردانی و اعلام کرد: کردستان پناهگاه آوارگان موصل، صلاح‌الدین و الانبار شده است.

انتهای پیام

کد N386670

وبگردی