آفتاب

تایلند ده ها هزار مسلمان روهینگیایی را به میانمار باز می گرداند

تایلند ده ها هزار مسلمان روهینگیایی را به میانمار باز می گرداند

کوالالامپور – ایرنا – تایلند از توافق با میانمار برای بازگشت 130 هزار پناهنده و آواره مسلمان روهینگیایی به رغم ادامه خشونت بر علیه اقلیت مسلمان در میانمار خبر داد.

به گزارش ایرنا، بوداییان تندرو میانمار از سه شنبه شب هفته گذشته در شهر ماندالای میانمار با در دست داشتن چماق و میله های فلزی به یک رستوران مسلمانان و پس از آن به یک مدرسه و خوابگاه مسلمانان هجوم بردند و این مکان ها را به آتش کشیدند.

بسیاری از مسلمانان دومین شهر بزرگ میانمار پس از حملات بوداییان تندرو به این قشر در هفته گذشته به دلیل ترس از حملات جدید از دعا و نیایش در مساجد در ماه مبارک رمضان محروم شده اند.

همزمان با این فشارها بر مسلمانان میانمار تارنمای خبری پوکت تایلند روز شنبه اعلام کرد تایلند و میانمار توافق کرده اند بازگشت 130 هزار آواره مسلمان را به میانمار تسهیل کنند.

ˈپرایوت چان اوچاˈ فرمانده ارتش و رییس شورای ملی صلح و نظم تایلند گفت که موضوع بازگشت میانماری های آواره را هفته گذشته در سفر ˈمین اونگ هلاینگˈ فرمانده ارتش میانمار به بانکوک با وی در میان گذاشته است.

وی شب گذشته در برنامه تلویزیونی هفتگی خود گفت که تایلند و میانمار برای کمک به آوارگان همکاری می کنند.

تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیایی میانمار پس از فشار بوداییان تندرو به تایلند گریخته و به مدت طولانی در سرپناه های موقت اقامت کرده اند.

فرمانده ارتش گفت: حضور 130 هزار آواره میانماری در سرپناه های موقت در تایلند یک مشکل طولانی است. تایلند و میانمار بدنبال ارایه تسهیلات برای بازگشت امن این افراد به میهن هستند.

مقامات دولت قبلی تایلند نیز اواخر بهمن سال گذشته حدود یکهزار و 300 مسلمان روهینگیایی را که از خشونت های این کشور به مقصد تایلند فرار کرده بودند، به کشورشان بازگرداندند.

ˈپرایوت چان اوچاˈ در ادامه تایید هویت روهینگیایی ها ، تعیین حدود مرزها پس از بروز اختلافات مرزی و همکاری در بخش توسعه انرژی را از محورهای مذاکرات خود با فرمانده نظامی میانمار اعلام کرد.

گفته می شود برخی از مسلمانان میانماری 25 سال است در اردوگاه های تایلند زندگی می کنند.

گزارش ها حکایت از آن دارد گروه هایی از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار که خانه های خود را برای فرار از مرگ خشونت آمیز توسط اکثریت بودایی این کشور ترک کرده اند، در تایلند به باندهای قاچاق انسان فروخته می شوند و باندهای قاچاق در اردوگاه های مرگ از آن ها نگهداری کرده و در صورت عدم پرداخت پول برخی از آن ها به قتل می رسند.

از سوی دیگر اردوگاه های غیرقانونی در جنگل های جنوب تایلند میزبان مسلمانان روهینگیا از میانمار هستند. این اردوگاه ها مرکز قاچاق انسانی هایی به شمار می روند که یا در ازای پرداخت باج آزاد و یا به سندیکاهای مختلف فروخته می شوند.

ماموران نیروی دریایی تایلند نیز متهم به قاچاق انسان و مسلمانان روهینگیا شده اند اما این نیرو تاکید دارد این اتهامات واقعیت نداشته و نشانه و دلیلی مبنی بر بدرفتاری نیروی دریایی تایلند با مسلمانان روهینگیایی که به تایلند وارد شده اند وجود ندارد.

براساس گزارش های مختلف حدود 100 هزار میانماری در جزیره پوکت تایلند زندگی می کنند که با حقوق پایین در کارهای یدی مورد استفاده قرار می گیرند .

بوداییان تندرو استان راخین در غرب میانمار طی سال ای اخیر خانه مسلمانان روهینگیا را به آتش کشانده و بسیاری از مسلمانان را نیز در آتش سوزاندند و در این مدت صدها نفر در درگیری ها جان خود را از دست دادند، هزاران نفر ناپدید و ده ها هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

آساق**1611
کد N386458

وبگردی