آفتاب

روز پر سر و صدای عراق

روز پر سر و صدای عراق

بغداد - ایرنا - وزیر خارجه مصر امروز جمعه در میان بحث های جدیدی میان کردها و دولت مرکزی که این کشور را در شرایط ویژه تری قرار می دهد، وارد بغداد شد تا بار دیگر بر موضع قاهره مبنی بر حفظ و یکپارچگی عراق تاکید کند.

وی در بغداد با نوری المالکی و جمعی از مقامات و شخصیت های عراقی ملاقات کرده است.

به گزارش ایرنا، مالکی در دیدار سامح شاکر بر همکاری های دو کشور در عرصه های دو جانبه و منطقه ای تاکید و از مواضع ژنرال السیسی در خصوص وحدت و یکپارچگی عراق تشکر کرد.

شاکر قرار بود دیداری هم با هوشیار زیباری وزیر خارجه سابق عراق که روز جمعه برکنار شد، داشته باشد، اما فعلا گزارشی که در رسانه های عراق برجسته شده مربوط به دیدار شاکر با جانشین زیباری است.

براساس گزارش های خبری، شهرستانی که ظهر جمعه از سوی مالکی مامور اداره وزارت خارجه عراق شده است، در دیدار با شاکر خواستار تلاش جمعی کشورهای عربی در جنگ علیه تروریست ها در عراق شده و در مقابل شاکر هم خواستار تشکیل یک دولت ملی در عراق شده است.

شاکر که به دنبال تماس تلفنی مالکی و السیسی در روزهای گذشته، امروز وارد بغداد شده ، حامل پیامی از سوی السیسی برای رهبران جریان های سیاسی است که گفته می شود در آن خواسته است برای حفظ وحدت عراق تلاش کنند.

دیدار با اسامه نجیفی رییس پارلمان، صالح مطلک معاون نخست وزیر و عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و نیز سفر به اربیل در کردستان عراق هم از دیگر برنامه های سامح شاکر در سفر به عراق اعلام شده است.

درباره نتایج سفر سامح شکری هنوز گزارشی منتشر نشده، اما به صورت کلی گفته شده که هدف از سفر وی بررسی اوضاع منطقه، روند تحولات سیاسی عراق و احتمالا تلاش برای ایجاد تفاهم میان گروههای سیاسی این کشور جهت تشکیل هرچه سریعتر دولت جدید است.

او در حالی امروز جمعه وارد بغداد شد که با خروج جمعی وزیران کرد از کابینه عراق، روند سیاسی کشور وارد مرحله تازه ای شده است که پیش بینی نتایج آن کار ساده ای نیست.

ماجرا از آنجا شروع شد که مالکی در سخنرانی هفتگی خود گلایه هایش از کردها را کمی تندتر کرد و گفت اربیل به اتاق فکر بعثی ها و داعش و تروریست های ضد دولت عراق تبدیل شده است.

به دنبال این سخنان، مسعود بارزانی رییس منطقه اقلیم کردستان عراق که در بغداد گفته می شود دنبال چنین فرصتی برای بیان مکنونات قبلی اش بوده، به سرعت واکنش های تندی نشان داد تا اینکه روز جمعه از وزرای کابینه خواست استعفای جمعی داده و بغداد را ترک کنند.

این رویداد، جمعه عراق را بطور کامل تحت پوشش قرار داد، بطوری که نگرانی ها نسبت به فروپاشی عراق را دوچندان کرد.

اینطور که به نظر می رسد در اردوگاه کردها، نسبت به ایده های بلندپروازانه بارزانی ها در خصوص اعلام استقلال و جدایی از عراق، اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. بطوری که برخی شخصیت های کرد نزدیک به جلال طالبانی رییس جمهوری عراق، با سیاست های مسعود بارزانی، حداقل در شرایط جاری موافق نیستند.

برخی از این جریان ها تلاش دارند فراخوان مسعود به استعفای جمعی را به نوعی کم رنگ کنند بطوری که از آن با عنوان مرخصی یاد کرده اند.

در مقابل برخی منابع نیز در بغداد اعتقاد دارند که اظهارات مالکی درباره اربیل، به معنای اعلام جنگ نبوده و تنها از رهبران کرد خواسته رهبران تروریست و سیاسیون مرتبط با آنان را از منطقه خود طرد کنند.

نکته جالب اینجاست که برخی رسانه ها در پی مجادلات تند لفظی میان مالکی و مسعود بارزانی تلاش کردند از آن به عنوان ˈجنگˈ یاد کنند.

در همین حال خبرهایی از کردستان عراق رسیده که بر تردیدها نسبت به نیات اربیل می افزاید؛ حفر خندق توسط کردها دورادور مرزهای کردستان عراق از سوریه تا ایران.

آنطور که گفته شده این خندق طولانی به عمق 2 تا 3 متر ، مناطق کرکوک و خانقین را که کردها در هیاهوی بحران اخیر تصرف کرده اند، در بر می گیرد.

اما، در میان همه خبرهای ناخوشایندی که در روز جمعه از بغداد انتشار یافت، تاکید آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، در خصوص وحدت و یکپارچگی عراق حس امید را بر فضای عراق ظاهر کرد. وی از رهبران سیاسی عراق بطور جدی خواسته برای تشکیل هرچه سریعتر نهادهای حاکمیتی از جمله انتخاب رییس پارلمان، رییس جمهور و تشکیل دولت جدید، اقدام کنند.

عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت الله سیستانی، امروز در خطبه های نماز جمعه کربلا، در صحن حسینی ، سیاستمداران را از اظهارات تند و پرخاشگرانه و تنش های رسانه ای، پرهیز داد و گفت که امروز عراق بیش از هر زمانی به وحدت و دوری از تفرقه نیاز دارد.

وی از نمایندگان پارلمان عراق خواست در زمان تعیین شده برای انتخاب نخست وزیر و رئیس پارلمان، در جلسه پارلمان حضور یافته و دولت جدید را که مقبولیت ملی داشته باشد، تشکیل دهند. اگرچه در صورت عدم حضور نمایندگان قهر کرده کرد عراقی، بعید به نظر می رسد، این جلسه نیز همانند جلسه قبلی به حد نصاب برسد.

در همین حال، جنگ در مناطق مختلف شمال بغداد همچنان ادامه دارد. عملیات ارتش از زمین و هوا علیه نیروهای تروریستی داعش در جریان است و گزارش های رسانه ای خبر از تلفات دهها تن از آنان دارد. در عین حال داعش نیز همچنان تخریب می کند و دست به کشتار می زند. تازه ترین اقدام وحشیانه آنان انفجار 200 خانه در شمال بیجی در استان صلاح الدین است.

خاورم**1770** 1597
کد N386386

وبگردی