آفتاب

جاسوسی آمریکا در برلین محور دیدار اشتاین مایر و جان کری در وین

جاسوسی آمریکا در برلین محور دیدار اشتاین مایر و جان کری در وین

برلین - ایرنا - وزیران امور خارجه آمریکا و آلمان در نشست دو جانبه ای در وین درمورد رسوایی جاسوسی های واشنگتن در برلین گفت و گو می کنند.

به گزارش ایرنا،فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان تصمیم دارد روز یکشنبه با سفر به وین به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 بپیوندد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز که امروز (جمعه) به منظور دیدار و گفت و گو با رییس جمهوری و دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به کابل سفرکرده است،قرار است شنبه وارد وین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه در برلین،گفت: اشتاین مایر روز یکشنبه در حاشیه سفر به وین به منظور حضور در مذاکرات هسته ای وین6، دیداری دوجانبه با همتای آمریکایی خود خواهد داشت.

مارتین شفر محور دیدار اشتاین مایر و کری در وین را بحث درمورد رسوایی های اخیر جاسوسی آمریکایی ها در برلین عنوان کرد.

وی افزود:اخراج مامور ارشد اطلاعاتی آمریکا از آلمان که روز گذشته اتفاق افتاد یک پیام سیاسی به واشنگتن بود که در اقدامات خود تجدید نظر کند.

شفر افزود: نشست کری و اشتاین مایر در وین با هدف تلاش برای احیای دوستی های گذشته دو کشور و تلاش برای رفع بی اعتمادی های ایجاد شده به خاطر اقدامات جاسوسی اخیر انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با بیان اینکه دوکشور چالش های امنیتی مشترکی دارند،گفت: این چالش های مشترک مبنای خوبی برای ادامه دوستی و همکاری بین آلمان و آمریکا است به شرطی که دو طرف آمادگی چنین همکاری و دوستی را داشته باشند.

در همین رابطه،اشتفن زایبرت سخنگوی دولت آلمان نیز با اشاره به اینکه واشنگتن تاکنون هیچ واکنش رسمی به تصمیم برلین نشان نداده است،گفت:برلین آماده ادامه همکاری های اطلاعاتی با واشنگتن است اما این همکاری باید بر مبنای صداقت و صراحت باشد.

این اظهارات زایبرت در واکنش به خبر روز جمعه روزنامه بیلد عنوان شد که مدعی شده بود مقام های آلمانی به ماموران اطلاعاتی این کشور دستور داده اند تا همکاری های امنیتی با آمریکایی ها را محدود کنند .

سخنگوی دولت آلمان همچنین از احتمال انجام دیداری دو جانبه بین آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین در حاشیه مسابقه فینال جام جهانی در برزیل خبر داد.

رییس جمهوری روسیه به عنوان میزبان جام جهانی 2018 از میهمانان ویژه دیدار فینال جام جهانی برزیل است و صدر اعظم آلمان نیز به همراه یوآخیم گاوک رییس جمهوری آلمان برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال آلمان در بازی فینال روز یکشنبه به برزیل سفر خواهد کرد.

اروپام** 2051** 1701
کد N386359

وبگردی