آفتاب

دوشنبه خواستار توضیح تیر اندازی علیه شهروندانش ازسوی بیشکک شد

دوشنبه خواستار توضیح تیر اندازی علیه شهروندانش ازسوی بیشکک شد

دوشنبه ـ ایرنا ـ وزارت خارجه تاجیکستان با ارسال یادداشتی به وزارت خارجه قرقیزستان، خواستار توضیح تیر اندازی علیه شهروندان تاجیک از سوی مرزبانان این کشور شد.

حادثه تیر اندازی علیه شهروندان تاجیک روز پنجشنبه هفته جاری ساعت 11: 30 در محل بیدک شورای ده واروخ از قلمرو تاجیکستان رخ داد که در نتیجه یک نفر کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

وزارت خارجه تاجیکستان در یاداشت خود از این عمل مرزبانان قرقیز علیه شهروندان تاجیک اظهار تاسف کرده و قرقیزستان را به کمک به صلح و ثبات حاکم میان دو کشور دعوت کرد.

این در حالی است که اداره مرزبانی قرقیزستان با انتشار بیانیه ای مرزبانان تاجیک را به نا آرام ساختن وضع در مرز مشترک متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: مرزبانان تاجیکستان به سوی مرزبانان قرقیز مستقر در منطقه مرزی موسوم به ˈتندیمˈ تیر اندازی کرده و به این ترتیب قوانین بین المللی را نقض کرده اند.

اداره مرزبانی قرقیزستان همچنین اعلام داشت: در پی صحبت تلفنی فرماندهان نیروهای مرزبانی تاجیکستان و قرقیزستان با مرزبان های هر دو طرف، فرمان آتش بس داده اند.

اختلافات و مرزبندی های داخلی و محلی این دو جمهوری جدا شده از تسلط اتحاد جماهیر شوروی از سده های 19 و 20 میلادی، اکنون بعد از گذشت 22 سال از استقلال لاینحل مانده و روابط تاجیکستان و قرقیزستان را دچار بحران کرده است.

50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک این دو کشور همسایه آسیای مرکزی هنوز علامت گذاری نشده است و همین موضوع سبب شده در برخی موارد مرزبانان به محدوده مورد ادعای طرف دیگر نفوذ کرده و درگیری و تنش هایی به وجود آید.

آسیای مرکزی با داشتن مساحتی معادل سه میلیون و 994 هزار و 400 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 60 میلیون نفر و در اختیار داشتن منابع و ذخایر طبیعی جایگاه برجسته ای در جهان دارد و اختلافات مرزی این منطقه نیز دستاویزی برای حضور بیگانگان شده است.

اساق **ه. ص**1542**
کد N386244

وبگردی