آفتاب

آیین یادبود قربانیان سربرنیتسا با خاکسپاری 175جنازه برگزار شد

آیین یادبود قربانیان سربرنیتسا با خاکسپاری 175جنازه برگزار شد

بلگراد-ایرنا- همزمان با نوزدهمین سالگرد فجیع ترین جنایت اروپا پس از جنگ جهانی دوم، مسلمانان بوسنی و هرزگوین روز جمعه 175 جنازه تازه کشف شده از حادثه سربرنیتسا را تشییع و به خاک سپردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری بالکان، اجساد 175مسلمان از قربانیان این حادثه (سال 1995 میلادی) که هویت آنها با آزمایش های تخصصی مشخص شده با حضور بازماندگان قربانیان و ده ها شهروند سربرنیتسا و دیگر مناطق بوسنی و هرزگوین در قبرستان پوتوچتری با اجرای آیین مذهبی به خاک سپرده شد.

اجساد این 175 مسلمان کشته شده در جنگ سربرنیتسا که هویت آنها در طول یک سال گذشته مشخص شده اند امروز در مرکز یادبود پوتوچاری در کنار شش هزار و 66 نفر از قربانیان سربرنیتسا که در چند سال گذشته به خاک سپرده شده اند، دفن شدند.

در آیین یادبود قربانیان سربرنیتسا، علاوه بر ˈباقر عزت بیگوویچˈ و ˈژلیکو کومشیچˈ، اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، هیات هایی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، عربستان سعودی، فرانسه، عراق، آلمان، رومانی، یونان، اسپانیا، مقدونیه و سوئیس و جمع زیادی از شخصیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، علمی و هنری داخلی حضور داشتند.

اجساد قربانیان سربرنیتسا در بیش از 150 مکان در منطقه پودرینا پیدا شده اند که در بین این اماکن، 74 گور دسته جمعی بوده است.

پس از خاکسپاری امروز اجساد قربانیان حادثه سربرنیتسا، در مجموع هویت شش هزار و 241 نفر از قربانیان این حادثه که در قبرستان پوتوچاری دفن شده اند، در مرکز یادبود این قبرستان مشخص شده است.

تحقیق و تفحص برای یافتن اجساد یک هزار و 936 جنازه دیگر از قربانیان فاجعه سربرنیتسا همچنان ادامه دارد.

بیش از پنج هزار نفر از مردم بوسنی و هرزگوین و برخی کشورهای دیگر نیز که از روز سه شنبه 8 ژوئیه (17 تیرماه) راهپیمایی را با عنوان ˈندای صلحˈ از منطقه نزوک در بوسنی و هرزگوین شروع کرده بودند، در این آیین یادبود حضور یافتند.

در راهپیمایی ندای صلح که به منظور نشانه یادبود قربانیان سربرنیتسا از سال 2005 میلادی هر سال برگزار می شود، چندین هزار نفر مسافتی را به طول بیش از100 کیلومتر که از مسیر جنگی آن زمان می گذرد، برای حضور یافتن در قبرستان پوتوچاری راهپیمایی کردند.

به مناسبت یادبود سربرنیتسا و احترام به قربانیان نسل کشی در این منطقه عزای عمومی در بخش فدراسیون بوسنی و هرزگوین اعلام شده است.

دولت صربستان در ژوئیه سال 2006 میلادی تمام جنایات جنگی در جنگ های یوگسلاوی سابق را بطور خاص جنایات علیه مسلمانان در سربرنیتسا و صرب ها در منطقه براتوناتس محکوم کرد.

پارلمان صربستان نیز در سال 2010 با تصویب اعلانیه ای جنایات بر مسلمانان در سربرنیتسا در ژوئیه سال 1995 را بر اساس حکم دیوان بین المللی دادگستری محکوم کرد.

دیوان بین المللی دادگستری لاهه در سال 2007 میلادی در حکمی وقایع سربرنیتسا بر مسلمانان را نسل کشی اعلام کرد.

گروهی از نهادهای غیر دولتی در صربستان با ارسال درخواستی به آدرس رییس جمهوری، دولت و مجلس نمایندگان صربستان خواستار آن شدند که 11 ژوئیه ˈروز یادبود نسل کشی در سربرنیتساˈ اعلام شود.

پارلمان اروپا در 15 ژانویه سال 2009 قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن 11 ژوئیه به عنوان ˈروز یادبود نسل کشی در سربرنیتساˈ اعلام شد.

مجلس نمایندگان صربستان در 31 مارس سال 2010 میلادی با تصویب اعلانیه ای جنایات در سربرنیتسا را محکوم کرد، اما 11 ژوئیه را به عنوان ˈروز یادبود نسل کشی در سربرنیتساˈ اعلام نکرد.

بوسنی و هرزگوین در سال 1995 میلادی بر پایه توافقنامه دیتون که میان سران صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین منعقد شد به دو هویت جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین با نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت.

بوسنی و هرزگوین در سال 1992 میلادی اعلام استقلال کرد.

شهر سربرنیتسا که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دادند به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد در یازدهم ژوئیه 1995میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال ˈراتکو ملادیچˈ بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل که از این منطقه به عنوان منطقه امن حفاظت می کردند، تصرف شد.

بر اساس اسناد و مدارک موجود در محاکمه قضایی و بین المللی، ملادیچ که اکنون در دادگاه لاهه در حال محاکمه است در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین فرمانده نظامی ارتش جمهوری صربسکا را بر عهده داشت و هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا دستور قتل عام نزدیک به هشت هزار مرد جوان مسلمان را صادر کرد.

ملادیچ از سوی دادگاه بین المللی کیفری در لاهه به 11 مورد از جمله نسل کشی در سربرنیتسا و تخلف از قوانین جنگی متهم شده است.

پس از گذشت چندین سال از این جنایت هولناک ˈراتکو ملادیچˈ در پنجم خرداد سال 1390 شمسی در منطقه ای در شمال صربستان از سوی مأموران ویژه پلیس این کشور دستگیر و دهم خرداد ماه همان سال به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه تحویل داده شد.

ˈرادوان کارادزیچˈ رییس جمهوری پیشین جمهوری صربستان، دیگر متهم اصلی در قتل عام مسلمانان در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین نیز در ژوئیه سال 2008 میلادی در صربستان دستگیر و به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه انتقال یافت که محاکمه وی ادامه دارد.

اروپام**2061**1275
کد N386209

وبگردی