آفتاب

شتاب شهرنشینی درهند- دهلی دومین شهر پرجمعیت جهان

شتاب شهرنشینی درهند- دهلی دومین شهر پرجمعیت جهان

دهلی نو - ایرنا - پایتخت هندوستان با حدود 25میلیون نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت جهان شناخته شد.

به گزارش ایرنا، براساس تازه ترین گزارش سازمان ملل متحد سه شهر هند یعنی دهلی، بمبئی و کلکته در میان 15شهر پرجمعیت جهان قرار دارند.

در این گزارش با عنوان ˈ چشم انداز جهانی شهرنشینی ˈ آمده که دهلی با 24 میلیون و 953 هزار نفر دومین شهر پرجمعیت جهان بعد از توکیو می باشد.

شهر بمبئی مرکز ایالت ماهاراشترا و مرکز اقتصادی هند 20 میلیون و 741 هزار نفر و شهر کلکته 14میلیون و 766 هزار نفر جمعیت دارند.

گزارش سازمان ملل متحد در مورد جمعیت دهلی نو در حالی منتشر می شود که امکانات و تسهیلات موجود در پایتخت هند هیچ تناسبی با اکثر شهرهای پر جمعیت جهان ندارد.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده که تا سال 2050 هند بیشترین تعداد مردم را خواهد داشت که به شهر نشینی روی خواهند آورد.

این در حالیست که چین نیز با همین وضعیت روبه رو است. شهر شانگهای در شرق چین با 23 میلیون نفرجمعیت در مقام سوم جهانی از نظر جمعیت قرار دارد. این در حالیست که امکانات و تسهیلات پکن پایتخت این کشور با جمعیت اندکی کمتر از 20 میلیون نفر قابل مقایسه با پایتخت هند نیست.

به گفته مقام های رسمی هندی در حال حاضر برخی نقاط دهلی نو روزانه فقط هشت ساعت برق دارند و آب مصرفی سالم فقط چند ساعت شب هنگام در لوله کشی های شهر جاری می شود.

آرزوی شهرنشینی در هند که اقتصاد آن به کشاورزی متکی است یک روند صعودی دارد و کارشناسان معتقدند شدت روند شهری شدن این کشور را با مسایل و چالش های گوناگون به خصوص در زمینه محیط زیست مواجه خواهد کرد.

یکی از چالش ها آن است که هند در آینده از یک اقتصاد تولیدی و جذب سرمایه گذاری به یک کشوری مصرف گرا تبدیل خواهد شد.

اقتصاددانان براین باورند که شهری شدن، تغییر ساختارهای اقتصادی و بالا رفتن استانداردهای زندگی، این کشور بزرگ را به جامعه مصرفی تبدیل خواهد کرد.

آساق ** 275 **
کد N386184

وبگردی