آفتاب
نشست همبستگی با خانواده 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان

درخواست ازمجامع بین المللی و دولت لبنان برای پیگیری پرونده دیپلمات های ایرانی

درخواست ازمجامع بین المللی و دولت لبنان برای پیگیری پرونده دیپلمات های ایرانی

بیروت – ایرنا – نشست همبستگی با خانواده 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان روز جمعه با حضور نمایندگان اعضای خانواده این 4 دیپلمات، سفیر جمهوری اسلامی ایران و شخصیت های سیاسی ، مذهبی ، فرهنگی، حزبی، جامعه مدنی لبنان و نمایندگان رسانه ها در بیروت برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت برگزار شد، شرکت کنندگان با اعلام همبستگی با خانواده 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان خواستار حل نهایی این پرونده، آزادی دیپلمات ها و بازگشت آنها به ایران در آینده نزدیک شدند.

14 تیر ماه 1361 (چهارم ژوئیه 1982) احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم سه دیپلمات ایرانی به همراه کاظم اخوان، عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ، در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت پایتخت لبنان جنگ زده، به دست نیروهای فالانژ لبنان ربوده شدند.

سخنرانان در این نشست با تشکر از پیگیری های دولت های لبنان وایران، از مجامع بین المللی و دولت لبنان خواستند تا با جدیت و سرعت بیشتر این پرونده را پیگیری کرده و به نتیجه نهایی برسانند.

در این نشست همچنین جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در تجاوز به نوار غزه بشدت محکوم واز ملت و مقاومت فلسطین در نبرد با صهیونیست ها اعلام حمایت شد.



** وزارت خارجه لبنان پرونده را با جدیت پیگیری می کند

« غسان عبدالساتر» از مقامات ارشد وزارت امور خارجه لبنان به نمایندگی از « جبران باسیل» وزیر امور خارجه این کشور ضمن شرکت در این نشست، تاکید کرد که دولت لبنان بویژه وزارتخارجه تمام تلاش خود را برای پیگیری پرونده و به سرانجام رساندن آن بکار می گیرد.

وی با تاکید به روابط خوب دو ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان مراتب همبستگی دولت و ملت لبنان با خانواده 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان را اعلام کرد

عبدالساتر گفت که این یک پرونده انسانی است و ما انتظار و نگرانی خانواده دیپلمات های ربوده شده ایرانی را درک می کنیم.

فرستاده وزیر امور خارجه لبنان خاطرنشان کرد که این وزارتخانه با همکاری دستگاه های ذیربط لبنانی در راستای اقدامات گذشته و مکاتبات و تماس های با سازمان ملل و دیگر نهادهای مرتبط داخلی و بین المللی ، پرونده را با جدیت دنبال می کند تا سرنوشت دیپلمات های ربوده شده ایرانی، مشخص شود.



** دولت لبنان باید به مسئولیت خود عمل کند

« مروان فارس» نماینده پارلمان و عضو کمیسیون حقوق بشر مجلس لبنان هم در سخنانی با تاکید بر مسئولیت اصلی دولت لبنان برای پیگیری پرونده 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی، خواستار حل نهایی این پرونده شد.

وی با تاکید به اینکه دستگاه های مختلف و ذیربط لبنانی باید به وظیفه انسانی ، قانونی و بین المللی خود در این زمینه مسئولانه عمل کنند، گفت که پرونده 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان بارها در کمیسیون حقوق بشر مجلس لبنان مطرح و بررسی شده و در آینده پیگیری ها شدت بیشتری خواهد گرفت.

مروان فارس با ابراز همبستگی نمایندگان ملت لبنان در پارلمان این کشور با خانواده دیپلمات های ربوده شده ایرانی، افزود: شایسته است با توجه به روابط بسیار خوب ایران و لبنان این پرونده بسرعت و با جدیت پیگیری ، بررسی و سرنوشت آن مشخص شود.



** سفیران محبت و دوستی باید به خانه خود برگردند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان هم در سخنانی از دیپلمات های ربوده شده ایرانی به عنوان « سفیران محبت ، دوستی و برادری برای ملت لبنان یاد کرد»، گفت که 32 سال قبل دست هایی ناپاک و گناهکار مانع وظایف و رسالت انسانی و دیپلماتیک این دیپلمات ها برای تحکیم و تقویت روابط برادرانه ایران و لبنان شد بویژه اینکه دشمن صهیونیستی در آن شرایط استثنائی لبنان را به اشغال در آورده بود.

« محمد فتحعلی» ربایش دیپلمات های ایرانی در بیروت را جنایتی بزرگ علیه جامعه جهانی و ناقض حقوق بشر و مخالف همه معاهدات بین المللی بویژه وین و مصونیت دیپلماتیک خواند و اظهار داشت : متاسفانه بعداز سه دهه شاهد اقدامی مناسب وتحرکی جدی از جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری در قبال این پرونده نیستیم.

وی با بیان اینکه « دیپلمات های ایرانی در خاک لبنان ربوده و تحویل رژیم اشغالگر صهیونیستی شده اند»، تصریح کرد: این پرونده تا روشن شدن سرنوشت دیپلمات های ربوده شده ایرانی در اولویت های پیگیری قرار دارد بویژه اینکه یک موضوع حق و انسانی و دشمن صهیونیستی از متهمان اصلی است.

سفیر ایران به حمله ددمنشانه و وحشیانه روزهای گذشته ارتش صهیونیستی به نوار غزه اشاره کرد و گفت که مقاومت باردیگر پایداری و عزم خود برای ادامه راه جهاد و دفاع از ملت فلسطین و نداشتن ترس از مقابله همه جانبه با دشمن صهیونیستی را ثابت کرد.

فتحعلی بر حمایت حمهوری اسلامی ایران از ملت و مقاومت قهرمان فلسطین تا آزادی کامل سرزمین های اشغال شده تاکید کرد و افزود: مقاومت تنها راه مقابله با دشمن صهیونیستی و متوقف کردن جنایات مستمر این رژیم اشغالگر علیه ملت مظلوم و مجاهد فلسطین است.



** دیپلمات ها زنده و در زندان رژیم صهیونیستی هستند

« رائد موسوی» فرزند « محسن موسوی» کاردار وقت ربوده شده ایران در لبنان هم به نمایندگی از اعضای خانواده 4 دیپلمات ربوده شده ، بیانیه آنان را قرائت کرد.

در این بیانیه با اشاره به رنج ها و سختی هایی که خانواده 4 دیپلمات ربوده شده برای پیگیری پرونده در 32 سال گذشته متحمل شده اند، تاکید شده است: اطمینان و یقین داریم که 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی زنده هستند و شهادت همه اسرای آزاد شده از زندان های رژیم صهیونیستی آن را تایید می کند.

این بیانیه می افزاید: سکوت ربایندگان و زندانبانان صهیونیست در قبال سرنوشت 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی بهترین دلیل است که آنان زنده و در زندانی های رژیم صهیونیستی هستند.

خانواده دیپلمات های ربوده شده با تاکید به مسئولت مضاعف دولت لبنان در قبال این پرونده همیشه مفتوح تا آزادی و بازگشت این 4 دیپلمات عزیز به خانه و کشورشان ، خاطرنشان کردند :چگونه کسانی می توانند مقابل پلیس دولت لبنان 4 دیپلمات ایرانی دارای مصونیت کامل را بربایند و تحویل دشمن مشترک ایران ولبنان بدهند، آیا معنایی بجز خیانت می توان از این عمل استنباط کرد؟

در این بیانیه از دولت لبنان موکدا درخواست شده است با جدیت و سرعت بیشتری برای پیگیری پرونده 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده در خاک این کشور در زمینه های سیاسی ، حقوقی و امنیتی تلاش کند تا فرزندان ایران اسلامی به خانه و کشورشان بازگردند.

خانواده دیپلمات های ربوده شده ایرانی با درخواست از نهادهای رسمی ، احزاب سیاسی و موسسات جامعه مدنی لبنان به منظورهمکاری برای روشن شدن تکلیف پرونده این دیپلمات ها ، از سازمان ملل و دیگر موسسات بین المللی هم خواسته اند تا نقشی تاثیرگذار و جدی در پرونده برعهده بگیرند.

در بیانیه 4 خانواده دیپلمات ربوده شده ایرانی با بیان اینکه « امروز تنها دو تن از والدین این عزیزان زنده هستند که پناهگاهی هم بجز محراب نماز و دعا و صبر و انتظار ندارند»، از دولت و ملت لبنان وهمه نیکوکاران که برای روشن شدن سرنوشت این 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی تاکنون همکاری و مساعدت و با خانواده آنها همراهی و ابراز همبستگی کرده اند، تشکر شده است.

همزمان با سی و دومین سالروز ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان هیاتی متشکل از اعضای خانواده این چهارعزیز با سفر به لبنان، همراه با مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت با مقامات عالی رتبه لبنانی ازجمله « نبیه بری» رییس مجلس، « اشرف ریفی» وزیر دادگستری و « وفیق رحیمی» قائم مقام وزیر امور خارجه لبنان بطور جداگانه دیدار و در خصوص این پرونده گفت گو کردند.

« جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان برای انجام سفری رسمی در برزیل بسرمی برد.

خاورم ** 1324
کد N386069

وبگردی