آفتاب

زنگ انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه نواخته شد

زنگ انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه نواخته شد

آنکارا - ایرنا - شورای عالی انتخابات ترکیه روز جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جهموری ترکیه از امروز - جمعه - آغاز و تا 18 مرداد ماه ادامه خواهد یافت.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 19 مرداد ماه برگزار می شود.

شورای عالی انتخابات ترکیه در این اطلاعیه نوشت: تبلیغات انتخاباتی «رجب طیب اردوغان»، «اکمل الدین احسان اوغلو» و «صلاح الدین دمیرتاش» سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مراکز عمومی صورت می گیرد.

براساس قوانین انتخاباتی ترکیه، اسامی سه نامزدی که در این انتخابات شرکت خواهند کرد پس از رسیدگی به شکایات مربوط به رد نامزدی برخی از آنها، در شماره روز جمعه روزنامه رسمی ترکیه منتشر و قطعیت یافت.

احزاب مخالف با نامزدی نخست وزیر فعلی ترکیه مخالف بودند و تاکید داشتند: او دارای شرایط لازم برای ریاست جمهوری نیست. مخالفان در پی اصرار «رجب طیب اردوغان» برای نامزدی، خواستار آن بودند که اردوغان ابتدا از مقام نخست وزیری کناره گیری کند و سپس نامزد ریاست جمهوری شود.

اردوغان این درخواست را رد کرد و گفت: در قوانین ترکیه چنین الزامی وجود ندارد.

در اطلاعیه شورای عالی انتخابات ترکیه آمده است: در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود، مبارزات انتخاباتی نامزدها تا 23 اوت - اول شهریور - ادامه خواهد یافت.

شورای عالی انتخابات ترکیه در اطلاعیه خود نوشت: نامزدها در مبادی گمرکی و خارج از ترکیه امکان تبلیغات نخواهند داشت.

ترکهای مقیم خارج که شمار آنها بیش از شش میلیون نفر تخمین زده می شود، برای نخستین بار این امکان را یافته اند که در نمایندگی های ترکیه در کشورهای خارج و یا مبادی مرزی در رای گیری شرکت کنند.

مردم ترکیه 19 مرداد ماه آینده پای صندوق های رای می روند تا از بین سه نفری که نامزدی آنها قطعی شده است، یکی را به عنوان دوازدهمین رییس جمهوری ترکیه برگزینند.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد: اگر هیچ یک از سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتوانند در دور نخست انتخابات اکثریت مطلق آرا را به دست آورد، انتخابات به دور دوم کشیده می شود و انتخابات دور دوم در 24 اوت - 2 شهریور - برگزار می شود.

نامزد حزب حاکم «آک» رجب طیب اردوغان نخست وزیر و رهبر کنونی این حزب است.

حزب جمهوریخواه خلق، حزب حرکت ملی، حزب دمکرتیک چپ، حزب دمکرات و حزب ترکیه مستقل با انتشار بیانیه مشترکی از نامزدی «اکمل الدین احسان اوغلو» حمایت کردند.

نامزد حزب دمکراسی خلق که در واقع ائتلافی از احزاب و گرایش های کردهای مخالف نزدیک به «پ.ک.ک» است، «صلاح الدین دمیرتاش» رییس مشترک حزب صلح و دمکراسی را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است.

تاکنون رییس جمهوری توسط نمایندگان مجلس ترکیه انتخاب می شد، اما با اصلاح قانون اساسی در سال 2010 میلادی اختیار انتخاب رییس جمهوری از مجلس گرفته و به مردم واگذار شد.

بر اساس این اصلاحات، رییس جمهوری ترکیه برای یک دوره پنج ساله انتخاب و یک نفر حداکتر می تواند برای دو دوره رییس جمهوری شود.

خاورم/2011**1545
کد N385987

وبگردی