آفتاب
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در سخنان پیش از خطبه تهران:

توانستیم سازمان تامین اجتماعی را به مسیر اصلی بازگردانیم

توانستیم سازمان تامین اجتماعی را به مسیر اصلی بازگردانیم

در حال حاضر کارکردهای سازمان تامین اجتماعی طوری است که هم با اصول علم بیمه منطبق است و هم با اهداف کلان کشور در خصوص تامین پوشش بیمه‌ای، امنیت روحی و ارتقای بهره‌وری نیروی کار هماهنگ است.

در دومین روز از هفته تامین اجتماعی مدیر عامل این سازمان به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ نماز جمعه این هفته تهران توضحیاتی در رابطه با وضعیت سازمان متبوعش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سید تقی نوربخش» با اشاره به گفته حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه رفاه زندگی در امنیت خاطر است، گفت: تامین اجتماعی ریشه در آموزهای دینی و معرفتی جامعه دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین تولید سازمان متبوعش ایجاد امنیت اجتماعی است، به تبیین دستاوردهای این سازمان در دوره یازده ماهه آغاز دولت تدبیر وامید پرداخت.

نوربخش با بیان اینکه رشد اجتماعی و توسعه اقتصادی علیرغم بخشیدن معنای نوین به زندگی بشر باعث شده است تا دغدغه جدیدی به عنوان امنیت اجتماعی و اقتصادی به صدر مطالبات مردم اضافه شود؛ گفت:در همین مسیر یکی از مهمترین دستاوردهای جهان مدرن نظام تامین اجتماعی است که در آن با استفاده از ابزارهای بیمه و حمایت اجتماعی حداقل های مورد نیاز برای تامین یک زندگی عزتمند به آحادجامعه فراهم می شود.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در ایران بزرگترین سازمان ارائه‌کننده بیمه‌های اجتماعی و دومین تولیدکننده خدمات درمانی است، افزود: براساس آمار موجود در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت عنوان بیمه شده اصلی از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی، منابع و خدمات آن کانون حمایت از اقشار مولد است و کارگران و مستمری‌بگیران آینده خود را در گروی استمرار خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان می‌دانند که دامنه آن بیش از تولد و پس از مرگ گسترده شده است.

وی با بیان اینکه به استناد آمار موجود اسفند ماه سال گذشته تعداد بیمه‌شدگان این سازمان از مرز 39 میلیون و 128 هزار نفر عبور کرده است، گفت: از این تعداد 4 میلیون و 700 هزار نفر مستمری اصلی و تبعی و 33 میلیون و 500 هزار نفر جز بیمه‌شدگان اصلی و تبعی سازمان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی یک موسسه غیردولتی است، یادآور شد: بخش عمده درآمدهای سازمان هر ماه از محل وصول حق بیمه‌های تامین می‌شود که توسط همکاری مشترک کارگران و کارفرمایان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از نظر درآمدی هیچ اتکایی به دولت ندارد، افزود: تمامی منابع این سازمان متعلق به همه نسل‌هاست.

وی با اشاره به نقش کلیدی شرکای اجتماعی در فرآیند تصمیم‌سازی در سازمان تامین اجتماعی به توضیح برخی از خدمات این سازمان پرداخت و افزود: به عنوان نمونه، پرداخت مستمری بازنشستگی بازماندگان، مستمری بیمه‌شدگان متوفی، مستمری بیمه بیکاری، حمایت از بیمه‌شدگان شاغل و مستمری‌بگیر در برابر حوادث و بیماری‌ها پرداخت غرامت درمان و بارداری و... از جمله خدمات این سازمان محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هم‌اکنون سازمان متبوعش از طریق 480 شعبه و 350 بیمارستان و مراکز درمانی ملکی و 46 هزار مراکز درمانی خیریه دولتی و خصوصی طرف قرارداد در سراسر کشور به بیمه‌شدگان این سازمان خدمات ارائه می‌کند، افزود: در حال حاضر کارکردهای این سازمان طوری است که هم با اصول علم بیمه منطبق است و هم با اهداف کلان کشور در خصوص تامین پوشش بیمه‌ای، امنیت روحی و ارتقای بهره‌وری نیروی کار هماهنگ است.

وی با بیان اینکه عواملی چون افزایش بیکاری، سالمندی، سوانح و هزینه‌های درمانی می‌تواند بر فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی تاثیرات نامطلوب بگذارد، گفت: برای همین سازمان باید بر اساس قواعد بیمه‌ای اداره شود.

نوربخش با یادآوری اینکه در یازده ماهی که از آغاز به کار دولت تدبیر و امید می‌گذرد، سازمان در جهت حرکت مسیر اصلی و پرهیز از حاشیه‌ها گام برداشته است، گفت: بر این اساس اکنون پس از چند ماه تلاش توانسته‌ایم اعتماد بیمه‌شدگان با شبکه‌های اجتماعی را جلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این مدت مستمری‌های بیمه‌شدگان از حدود 400 هزار تومان به بیش از 600 هزار تومان افزایش یافته است از افزایش 25 درصدی مستمری‌های سال 93 به نسبت مدت مشابه سال قبل به عنوان یکی از دستاوردهای سازمان یاد کرد و افزود: علاوه بر اینها از ابتدای سال تاکنون در بحث پرداخت کمک‌های جنبی همچون هزینه مسکن به مستمری بگیران و... شاهد افزایش 50 درصدی پرداختی‌های سازمان بوده‌ایم.

وی در ادامه از برطرف شدن مشکل صدور دفترچه بیمه برای فرزندان سوم به بعد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به عنوان یکی دیگر از اقدامات این دوره مدیریت سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین از امکان ارائه خدمات بیمه‌ای به ایرانیان مقیم خارج، تحول در مکانیزم اداری،‌ تسهیل معاینات پزشکی بیمه‌شدگان غیر اجباری، بروز کردن پرداختی‌های سازمان به عنوان بخشی دیگر از دستاوردهای این سازمان یادکرد و افزود: درحال حاضر در بحث پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد توانستیم فاصله 10 ماهه را جبران کنیم و آن را تا اردیبهشت ماه برسانیم.

وی همچنین از شروع عملیات ساخت 35 مرکز درمانی و بیمه ای و افتتاح 5 بیمارستان در سال 93 خبر داد.

نوربخش در خاتمه با بیان اینکه سازمان متبوعش تا رسیدن به وضع آرمانی همچنان فاصله دارد، افزود: بدون شک این فاصله با همراهی دولتمردان ودعای خیر مردم برچیده خواهد شد.

کد N385894

وبگردی