آفتاب

بارزانی: کردها برای تعیین سرنوشت‌شان از کسی اجازه نمی‌گیرند!

بارزانی: کردها برای تعیین سرنوشت‌شان از کسی اجازه نمی‌گیرند!

ایسنا نوشت:

رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه پایبندی به قانون اساسی ضامن وحدت و تمامیت ارضی عراق است، تاکید کرد: کردها برای تعیین سرنوشت خود از هیچ کسی اجازه نخواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در دیدار با برخی نمایندگان کشورهای خارجی در اربیل گفت: افزایش اقدامات تروریستی در عراق مساله بسیار خطرناکی است و مقابله با آن نیازمند اقدام مشترک جهانی است.

وی با بیان اینکه تروریست‌ها از شهر "الرقه" در سوریه حرکت کرده و اکنون به بغداد نزدیک شده و کنترل برخی مناطق را در دست گرفته‌اند، گفت: پایبندی به قانون اساسی ضامن حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق است اما ده‌ها سند و مدرک وجود دارد که ثابت می‌کند مسئولان عراقی قانون اساسی را نقض کرده‌اند.

بارزانی تصریح کرد: مردم کردستان برای تعیین سرنوشت خود از هیچ کسی اجازه نخواهند گرفت.

وی گفت: ما پیش از حوادث موصل و سلطه داعش بر مناطقی در عراق به مسئولان دولت مرکزی نسبت به وخامت اوضاع امنیتی هشدار داده بودیم اما نوری مالکی،‌ نخست وزیر عراق و مسئولان بغداد این هشدار را جدی نگرفتند.

رئیس منطقه کردستان عراق اظهار داشت: پس از شکست ارتش عراق در کنترل اوضاع، نوری مالکی شکست‌های خود را با متهم کردند منطقه کردستان و بدون هیچ دلیل و مدرکی می‌پوشاند.

وی گفت: مشکل عراق مشکل یک فرد خاص نیست بلکه مشکل در روش اداره حکومت و نادرست بودن این روش است. اربیل از آوارگان عراقی که تعدادشان به حدود یک میلیون و 200 هزار تن می‌رسد، استقبال می‌کند و مالکی به جای اینکه از ما تشکر و به وظایف خود در قبال آوارگان عمل کند، منطقه کردستان را بدون هیچ دلیل و مدرکی به پناه دادن به تروریست‌ها متهم می‌کند.

وی اظهار داشت: نیروهای پیش‌مرگ در مناطق مذکور برای حمایت از ساکنان مناطق کرد نشین در برای حملات تروریست‌ها حضور دارند و به هیچ وجه از این مناطق عقب نشینی نمی‌کنند.

پیش‌تر نوری مالکی در سخنانی گفته بود که اربیل به منطقه امنی برای تروریست‌های داعش، القاعده و دیگر تروریست‌ها تبدیل شده است.

5252

کد N385794

وبگردی