آفتاب

کنگره به دنبال نقش بیشتر در توافق هسته‌ای ایران

کنگره به دنبال نقش بیشتر در توافق هسته‌ای ایران

اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رایزنی بیشتر دولت با کنگره در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 344 عضو مجلس نمایندگان آمریکا که تقریباً 80 درصد اعضا را تشکیل می‌دهند روز پنجشنبه در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به وی گفتند که اگر خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از یک توافق هسته‌ای است باید بیش از گذشته به خواسته‌های کنگره توجه کنند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری المانیتور به نظر می‌آید این مقامات آمریکایی درحالی که به پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی نزدیک می‌شویم چنین درخواستی را از اوباما مطرح کرده‌اند.

بر اساس این گزارش چند سناتور آمریکایی به رهبری رابرت منندز، سرپرست کمیته روابط خارجه سنا در ماه ژانویه طرحی را به منظور تحریم های جدید علیه ایران ارائه دادند که 60 سناتور از آن حمایت کردند. این طرح با مخالفت کاخ سفید مواجه شد و باراک اوباما گفت که می‌تواند روند مذاکرات هسته‌ای ایران را تخریب کند.

از آن زمان تاکنون اعضای مجلس سنا و نمایندگان تعدادی طرح را ارائه دادند تا نقش کنگره را در مذاکرات بیشتر کنند آنها از دولت آمریکا می خواهند که در صورت توافق با ایران با کنگره مشورت کند و این کنگره است که باید برای لغو و یا کاهش تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کند.

المانیتور در ادامه آورده است: نامه روز پنجشنبه اعضای مجلس نمایندگان نشان دهنده یک رویه متفاوت از آنها است که مشخص می‌کند قانونگذاران معتقدند حرف آخر را باید در مورد لغو تحریم‌های ایران به ویژه در حوزه صادرات نفت بزنند.در این نامه آمده است از آنجایی که تصمیمات بسیار بزرگ و مهمی قرار است در مورد امنیت ملی گرفته شود لازم است که همکاری‌های بیشتری میان کنگره و دولت انجام شود و هرگونه لغو تحریم‌های کنونی علیه ایران باید با تأئید کنگره باشد.

ادرویس سرپرست روابط خارجی مجلس نمایندگان که این نامه را قرائت می‌کرد، مدعی شد بسیاری از تحریم‌های ایران نه تنها با فعالیت های این کشور در زمینه سلاح‌های هسته‌ای مرتبط است بلکه با پیشرفت این کشور در حوزه‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای گنجانده نشده نیز ارتباط دارد.

همچنین در این نامه ادعا شده است تقریباً تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران با برنامه موشک بالستیک این کشور نیز مرتبط است. به علاوه بسیاری از این تحریم‌ها با هدف محدود کردن معاملات بانکی ایران که در فعالیت‌هایی چون پولشویی، حمایت از تروریسم و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی مشارکت دارند انجام شده است.

به گزارش ایسنا کنگره آمریکا به رهبری رژیم صهیونیستی همواره از مخالفان اصلی مذاکرات هسته ای ایران بوده اند و در طول ماه‌های گذشته تلاش کردند تا بر سر راه تلاش‌های دیپلماتیک ایران و گروه 1+5 برای پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران مانع‌تراشی کنند.

کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم کرده اند این در حالی است که ایران با رد این اتهامات تأکید دارد که برنامه هسته ای کاملاً‌ صلح‌آمیز است و سلاح هسته ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

انتهای پیام

کد N385570

وبگردی