آفتاب

عوامل خطرساز بروز اختلالات خوردن در نوجوانان دارای اضافه وزن

عوامل خطرساز بروز اختلالات خوردن در نوجوانان دارای اضافه وزن

پژوهشگران پروژه خوردن نوجوانان (EAT) در دانشگاه مینه‌ سوتا دریافتند که چه عواملی خطر ابتلا به اختلالات خوردن را در نوجوانان دارای اضافه وزن افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، این رفتارها عبارتند از وادار کردن خود به استفراغ، خوردن مسهل‌ها و ادرار آورها، استفاده از قرص‌های لاغری و درکنار آنها پرخوری. نوجوانان و جوانانی که یک سری شرایط اجتماعی، روانی و تمایلات رفتاری خاص دارند، مثلا مدام مجلات مربوط به کاهش وزن و رژیم گرفتن را مطالعه می‌کنند، با خانواده‌شان رابطه خوبی ندارند، بیش از اندازه به وزن‌شان اهمیت می‌دهند و سابقه انجام رفتارهای افراطی برای کاهش وزن را دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در این پژوهش داده‌های مربوط به رفتار‌های مربوط به وزن و خوردن چهار هزار و 746 نوجوان از 31 مدرسه جمع آوری شد.

این داده‌ها در دو مرحله جمع‌آوری شدند، یک نوبت در زمانی که آنها در دوران متوسطه درس می‌خواندند و یک بار هم پنج سال بعد.

دانشمندان دریافتند، افزایش ساعات ورزش کردن و اعتماد به نفس پایین، خطر ابتلا به اختلالات خوردن را در دختران افزایش می‌دهد. در بین پسران عادات نامناسب خوردن مثل خوردن فست فود‌ها، نشانه‌های افسردگی و نوشیدن زیاد نوشیدنی‌های شیرین این خطر را افزایش می‌دهد.

این پژوهش همچنین بر ضرورت وجود رابطه مناسب و قوی والدین با نوجوانان تاکید دارد، چرا که نبود رابطه مناسب با والدین مثلا غذا نخوردن نوجوانان با والدین، خطر ابتلا به اختلالات خوردن را در آنها افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N385563

وبگردی