آفتاب

اوکراین در تدارک عملیات‌های جدید علیه جدایی‌طلبان/رایزنی پوروشنکو و بایدن

اوکراین در تدارک عملیات‌های جدید علیه جدایی‌طلبان/رایزنی پوروشنکو و بایدن

رئیس‌جمهوری اوکراین در تماس تلفنی با معاون باراک اوباما تاکید کرد که روسیه و جدایی‌طلبان تلاش‌های وی را برای برقراری صلح رد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در تماس تلفنی با جو بایدن،‌ معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که وی راه‌هایی را برای مذاکره بر سر آتش‌بس به جدایی‌طلبان و روسیه پیشنهاد داده است اما هنوز شاهد عملکرد مثبت مسکو و شبه‌نظامیان نبوده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای به نقل از پوروشنکو اعلام کرد: تمام تلاش‌های دولت کی‌یف برای برقراری صلح از سوی روسیه و جدایی‌طلبان رد شده است.

پیش از آن نیز پوروشنکو در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرده بود که کی‌یف آماده آتش‌بس دوجانبه است.

در ادامه بیانیه کاخ سفید آمده است: جو بایدن از تلاش‌های اوکراین برای برقراری آتش‌بس و نیز نقشه راه جدید پوروشنکو استقبال کرده است، چرا که این اقدام اوکراین را در مسیر ثبات قرار خواهد داد. دو طرف همچنین بر لزوم استقرار سریع‌تر ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا در اوکراین با هدف نظارت بر آتش‌بس آتی توافق کردند.

معاون اوباما همچنین گفت که واشنگتن لزوم مسئول دانستن روسیه را و ادامه حمایت‌های آن‌ها از جدایی‌طلبان را با همتایان خود بررسی می‌کند.

پوروشنکو در هفتم ژوئن، نقشه راهی را برای خلع سلاح شبه‌نظامیان غیر متمرکز کردن اختیارات مناطق اوکراین و بازگشت مبارزان روسی به روسیه اعلام کرد و در تاریخ اول ژوئیه به آتش‌بس 10 روزه در مناطق شرقی که جدایی‌طلبان حامی روسیه را عامل آن می‌دانست،‌ پایان داد.

در همین حال، نیروهای اوکراین پیشروی‌های بیشتری را انجام دادند، اما شمار تلفات آن‌ها در درگیری با جدایی‌طلبان افزایش یافته است. فرانسه و آلمان نیز فشارهای خود را بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه افزایش دادند تا به درگیری‌ها پایان دهد.

نیروهای دولتی اوکراین اخیرا توانسته‌اند در سه ماه درگیری در مناطق ناآرام شرق اوکراین پیشروی‌هایی انجام دهند اما بیش از 200 نیرو تاکنون کشته شده و صدها غیرنظامی و شبه‌نظامی در درگیری‌ها جان باخته‌اند.

دولت اوکراین آماده انجام طرح‌هایی علیه شبه‌نظامیان است و ارتش این کشور اعلام کرده است که در نظر دارد تا شبه‌نظامیان که در دونتسک هستند، شگفت زده کند. سخنگوی ارتش اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شهر سیورسک، در شرق اسلاویانسک را بار دیگر از کنترل شبه‌نظامیان خارج کرده است.

انتهای پیام

کد N385537

وبگردی