آفتاب

پوروشنکو برای برقراری آتش بس دوجانبه با شبه نظامیان اعلام آمادگی کرد

پوروشنکو برای برقراری آتش بس دوجانبه با شبه نظامیان اعلام آمادگی کرد

مسکو-ایرنا- ˈپتر پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین در گفتگویی تلفنی با ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان، برای برقراری آتش بس دوجانبه با شبه نظامیان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از اطلاعیه روز جمعه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری اوکراین، پوروشنکو در گفتگوی تلفنی با مرکل بر ضرورت نظارت بر آتش بس و راستی آزمایی رعایت آتش بس از سوی دو طرف و کنترل مرزها تاکید کرد.

وی همچنین گفت: مذاکرات سیاسی با نمایندگان مناطق جنوب و شرق اوکراین بدون هیچ گونه قید و شرط باید آغاز شود.

رییس جمهوری اوکراین همچنین به تلاش کی یف برای برگزاری نشست گروه تماس برای حل مساله اوکراین اشاره کرد.

وی افزود: به رغم تلاش های طرف اوکراینی، پاسخ مناسبی از طرف مقابل برای برگزاری نشست گروه تماس به صورت دیدار دوجانبه یا حتی از طریق ویدئو کنفرانس (تماس ویدئویی) داده نشد.

گروه تماس برای حل مسایل اوکراین از نمایندگان دولت این کشور و سران جدایی طلبان مناطق جنوب و شرق آن تشکیل شده و تاکنون دو نشست برگزار کرده است.

پوروشنکو همچنین نسبت به سرنوشت خلبان اوکراینی که در روسیه بازداشت و به دخالت در قتل دو خبرنگار روس متهم شده است ابراز نگرانی کرد.

مرکل هم در این گفتگوی تلفنی به پوروشنکو گفت: گروه ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به دلیل اقدامات جنگی امکان دسترسی به گذرگاه های مرزی اوکراین با روسیه را ندارند.

پوروشنکو روز چهارشنبه هم در گفتگوی تلفنی با سران آلمان و فرانسه در مورد شرایط برقراری آتش بس گفتگو کرد.

رییس جمهوری اوکراین خانم مرکل و ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه را از وضعیت مناطق شرق و جنوب اوکراین پس از کنترل نیروهای دولتی بر چهار شهر در استان دونتسک مطلع کرد.

مرکل و اولاند بر اهمیت دستیابی به راه حلی سیاسی برای حل مسایل اوکراین مبتنی بر آتش بس دوجانبه میان اوکراین و شبه نظامیان و آغاز نظارت بر مناطق مرزی این کشور از سوی ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید کردند.

آتش بس در اوکراین یک هفته و تا روز سی ام ماه ژوئن گذشته برقرار بود و پس از انقضای تاریخ آن، به دستور رییس جمهوری اوکراین روز اول ماه ژوییه عملیات نظامی برای سرکوب شبه نظامیان جدایی طلب از سر گرفته شد.

در حال حاضر سران اروپایی برای برقراری آتش بس میان نیروهای اوکراینی و شبه نظامیان در مناطق جنوب و شرق اوکراین تلاش می کنند.

سران فرانسه و آلمان روز پنجشنبه در گفتگویی تلفنی با رییس جمهوری روسیه بر ضرورت برقراری آتش بس در اوکراین تاکید کردند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، سران سه کشور خواستار برقراری مجدد آتش بس در مناطق شرق اوکراین و برگزاری دیدار گروه تماس اوکراین شدند.

اروپام/2242**۵۱۸**2017
کد N385459

وبگردی