آفتاب

رئیس سیا از آلمان اخراج شد

رئیس سیا از آلمان اخراج شد

در پی افشای جاسوسی‌های اخیر آمریکا در آلمان، دولت آنگلا مرکل با اخراج رئیس پایگاه سیا در برلین خشم خود را از رفتار متحد نزدیک خود و بازداشت دو مظنون جاسوسی ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رسوایی بازداشت جاسوسان آمریکایی در خاک برلین روابط واشنگتن را با دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بیش از پیش تیره کرده است.

مرکل در تازه‌ترین سخنانش در واکنش به بازداشت جاسوسان آمریکایی گفت: جاسوسی از متحدان اتلاف انرژی است. ما مشکلات بسیاری داریم و باید بر روی مسائل مهمتری متمرکز شویم.

حامیان ارشد احزاب محافظه‌کار اقدام "احمقانه" آمریکا و برخی از مقام‌های آمریکایی که جاسوسی را لازم می‌دانند، محکوم کردند. با این حال مقامات برلین و واشنگتن بر لزوم همکاری دوجانبه برای حل این مساله تاکید کرده‌اند.

مرکل گفت: این احتمال وجود دارد که در دوران جنگ سرد بی‌اعتمادی عمومی وجود داشته باشد اما امروز ما در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم و امروز با تهدیدات کاملا جدیدی مواجه هستیم.

سخنگوی مرکل تاکید کرد که درخواست برای خروج مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در سفارت برلین در واکنش به ابهاماتی است که طی ماه‌های اخیر درباره فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در آلمان ایجاد شده است.

پس از اعلام این خبر، سخنگوی کاخ سفید نسبت به گزارش‌های منتشر شده سخنی نگفت و تاکید کرد: روابط امنیتی و اطلاعاتی ما با آلمان، حائز اهمیت است و باعث تامین امنیت آلمان و آمریکا می‌شود و به همین دلیل لازم است تا همکاری‌ها ادامه یابد.

انتهای پیام

کد N385327

وبگردی