آفتاب

حاشیه های وین6؛ سکوت خبری مرکز رسانه ها، تدابیرشدید امنیتی در کوبورگ

حاشیه های وین6؛ سکوت خبری مرکز رسانه ها، تدابیرشدید امنیتی در کوبورگ

وین - ایرنا - نهمین روز مذاکرات سخت و فشرده ایران و 1+5 در شرایطی برگزار می شود که مرکز رسانه ای مقر سازمان ملل ( استریاسنتر) همچنان خالی از خبرنگاران و محل مذاکرات ( هتل کوبورگ) هم تحت تدابیر شدید امنیتی است.

به گزارش ایرنا، شاید انتشار خبر قطعی شدن حضور وزیران امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو گروه 1+5 در وین در روز شنبه بتواند تحرکی در روند مذاکرات از یک سو و تکاپویی در محل استقرار خبرنگاران از سوی دیگر ایجاد کند.

پیش بینی می شود ˈاستریا سنترˈ که این روزها تنها پذیرای تعداد انگشت شماری از خبرنگاران است، در روزهای آینده و با ورود وزیران خارجه به وین با حضور گسترده خبرنگاران علاقمند به پوشش مذاکرات هسته ای مواجه شود.

درهای هتل محل رایزنی های هسته ای و نشست های دوجانبه و سه جانبه نگارش متن ( هتل کوبورگ) از ابتدای این دور از گفت و گو ها به روی خبرنگاران بسته شده است و سه مامور 24 ساعت مقابل درهای آن برای دور کردن خبرنگاران کشیک می دهند. حتی هیچ خودرویی نیز اجازه پارک در محدوده هتل را ندارد.

شیوه دریافت خبر هم در این مرحله متفاوت از مراحل قبل است. این بار مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون ترجیح می دهد از طریق صفحه شخصی خود در توئیتر خبر بدهد. او از هفته گذشته تاکنون تنها دو بار در بین خبرنگاران حضور یافته است.

دور بودن اعضای هیات های مذاکره کننده از خبرنگاران موجب رونق گمانه زنی های رسانه ای شده است. اغلب گزارش ها به نقل از دیپلمات ها و مقامات بی نام و نشان است. وجه غالب این گمانه زنی ها در رسانه های غربی، سخت بودن مذاکرات، اختلافات طرفین و پرانتزهای متن توافق است.

این تحلیل های بدبینانه در شرایطی که قرار است وزیران خارجه طرف های مقابل به مذاکرات بپیوندند اندکی دور از باور به نظر می رسد. اگر این تحلیل ها درست باشد، بعید است وزیران خارجه قدرتهای جهانی حضور خود را برای این دور از مذاکرات هزینه کنند.

درحالی که هیات مذاکره کننده ایرانی بارها اعلام کرده که مذاکرات وین6 به صورت مستمر تا 20 جولای پایان فرصت تعیین شده براساس توافق موقت ژنو ادامه خواهد داشت و طرفین تلاش می کنند از تمام فرصت باقیمانده تا این تاریخ برای تلاش در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته ای استفاده کنند،اخبار متعددی از سوی خبرنگاران و منابع مطلع دیپلماتیک و رسانه ای درمورد پایان زودتر از موعد مذاکرات منتشر می شود.

البته در این خبرها تاکید می شود که همه این موارد بعد از حضور وزیران امور خارجه و نتیجه جلسات با حضور آنها مشخص خواهد شد.

خبرنگاران اعزامی ایرنا: حمید قدیمی، کتایون لامع زاده

اروپام** 1701** 1553
کد N385125

وبگردی